Dataspel inspirerat av Ayn Rand

Ett undervattensutopia av arkitektur, konst, mänsklig skaparkraft och frihet som urartat till en genmodifierad mardröm av inbördeskrig och sammanbrott. Det är scenen för dataspelet Bioshock, där du strandsätts i detta utopia och genast ställs inför en mängd svåra val som kommer att påverka både hur spelet artar sig och din egen karaktär, inklusive vilka som är de bad-guys du vill meja med ditt gevär. Spelet fick en glimrande recension i SvD igår.

Detta perverterade Utopia, kallat Rapture, har modellerats efter Ayn Rands klassiska idéroman Och världen skälvde (Atlas Shrugged). Enligt spelskaparen Ken Levine är spelet inte att se som polemik mot Rand, utan snarare ett sätt att stärka hennes eget grundläggande budskap att tänka själv, och behandla hennes egna idéer på samma sätt (intervju här).

Jag tycker dock att Levine verkar lite för snar i att avfärda alla ideologier som dömda att gå under på grund av mänskliga svagheter. Det är att trampa i samma fälla som de som tar Rand som modell för ett utopia där alla tycker och tänker lika, om än med annan slutsats. Spelet hade så klart inte blivit särskilt kul utan inbyggda intressekonflikter i skuggan av en annalkande katastrof. Men att detta skulle vara ett mera realistiskt sätt att teckna människor eller världen på köper jag inte.

Däremot har jag blivit riktigt frestad att köpa Bioshock.