En rolig upptäckt
Av någon anledning har jag aldrig läst in mig ordentligt på Thomas Sowell. Förmodligen för att han har en förkärlek att förklara basala ekonomiska samband jag redan kan och är lite för konservativ för min smak i frågor som homoäktenskap och amerikansk partipolitik. Nu har jag dock börjat plöja några böcker och artiklar inför en kommande artikel i Voltaire, och jäklar vilken trevlig bekantskap.
Kolla exempelvis det här lilla guldkornet om Rosa Parks och varför det fanns segregerade bussar. De blev segregerade när transporterna blev offentliga och vinstmotivet försvann. Privata buss- och transportbolag protesterade och dömdes för olydnad när lagarna drevs igenom, inte av omsorg om svarta utan för att de ville tjäna pengar.
I ”Vägen ut ur slummen” (”Markets and minorities”) som Timbro gav ut 1989 hittar jag ett litet guldkorn till resonemang angående bostadsmarknader. Sowell visar hur en bättre bemedlad medelklass kan berika sig mentalt på att kräva ”mänskliga bostadsvillkor” för de fattiga, medan konsekvensen för de fattiga blir att de måste omallokera utgifter de hellre lagt på annat till att betala för dyrare bostäder (antingen enligt normen eller för att billigare bostäder som inte uppfyller normen kräver en riskpremie). Det blir en omfördelning i välfärd (om än inte en penningtransaktion) från fattiga till rika do-gooders. (s 112-115)
Till detta ska läggas Sowells historiska och empiriska pålästhet när han serverar rikligt med perspektivvidgande fakta som prövning för varje teori. Exempelvis att om man skulle få för sig att ”integrera” personer med nordeuropeiskt och sydeuropeiskt ursprung i USA så skulle man behöva flytta över hälften (51,6 procent) av den sydeuropeiska befolkningen. Eller att svarta bostadsområden i New York omkring 1890 var renare och skötsammare än omgivningen, samt att svarta arbetare vanligen hade mer betalt än nytillkomna vita invandrare (exempelvis irländare och italienare).
Det är många föreställningar som Thomas Sowell ställer på huvudet. Många nog för att det ska bli en riktigt bra artikel, när jag njutit mig igenom de tre böcker jag har kvar.
Henrik Sundholm
december 7, 2007 @ 1:12 e m
Intressant. Skall lägga namnet på minnet i alla fall.
Gustav
december 7, 2007 @ 1:37 e m
Jag antar att du kan ha sett Milton Friedmans ”Free to Choose”? Där är ju Sowell med en del och verkar vara en saväl vettig som skön kille, om än kanske lite väl burdus i vissa debatter… han var väl iofs som de flesta ung och hetsig när det begav sig! 🙂
Har läst hans gamla kolumner online ibland, men böckerna har jag inte kikat i. Kanske dags!
Tomas
december 7, 2007 @ 5:02 e m
I Free to Choose är han underbar, och även retoriskt duktig. Oftast är det hans motståndare som är hetsiga, tycker jag dock, men han svarar med samma mynt 🙂
Rikard
december 7, 2007 @ 11:41 e m
Kan inte låta bli, en jämförelse av bussar i sann Sowellsk anda. P1 idag gick på om hur lite afrika gjorde för att ”förhindra” (de sa faktiskt så) den globala uppvärmningen. Bl a klagades det på att det inte fanns kommunala bussbolag. Humor….
Som alla vet som varit där så behöver man i större delen av Afrika inte vänta på bussen i mer än en minut, man kommer dit man skall raskt och kvickt (om än inte alltid bekvämt…), priset understiger alltid en krona per resa och ingen skulle komma på tanken att förbjuda en att äta glass. Därför att bussbolagen INTE är kommunala, utan helt privata enmansfirmor. Funkar kanon, till skillnad från vår regelstyrda förlustgenererande kommunala verksamhet här i Göteborg…
Gurraguzz
december 8, 2007 @ 10:16 f m
Håller med Rikard, Dalla-Dalla är evolutionens slutpunkt när det gäller kollektivtrafik.