I Ulrika Kärnborgs fantasivärld bor Rambo i Rimbo

”Kommer ni ihåg tankesmedjan Timbros ultraliberala appell för en ny kulturpolitik: ’Från Rimbaud till Rimbo?’” skriver Ulrika Kärnborg i DN Kultur. Det är det nog ingen som gör eftersom en sådan skrift bara existerar i Kärnborgs livliga fantasi. Inte bara för att hon vimsat till det så att Rambo blev Rimbo, utan framför allt för att hon genom att förvränga titeln försöker få den att betyda något helt annat.

Carl Rudbeck som länge och förtjänstfullt jobbade med kulturfrågor på Timbro skrev om ”Rambo och Rimbaud”. Den enkla poängen var att även om han själv föredrog Rimbaud, så hade han ingen rätt att via skatt och kulturbidrag tvinga dem som gillar Rambo att finansiera hans egen kultursmak, hur mycket finare den än kan anses vara. Det är en relevant fråga.

En mindre relevant fråga som man ändå nödgas ställa är hur Ulrika Kärnborg lyckas få titeln på Rudbecks skrift så fel när en enkel googling hade räddat henne från den lilla pinsamheten. Med en smula bildning därtill (till exempel att faktiskt läsa den skrift hon hävdar sig polemisera emot, eller åtminstone min Expressenartikel) hade Kärnborg även kunnat undvika konspirationsteorin att liberaler skulle låta sig nöjas med det simpla underhållningsvåldet från att en avvikande personlighet satts i ett korporativt organ för kulturkontroll. I själva verket vill vi befria andens kraft från statlig inblandning över huvud taget.