Återvunnet konsumtionsförsvar

”Som kritisk konsument av tankar och idéer måste jag säga att jag inte köper budskapet bakom BND. Det är de vanliga harangerna mot kommersialism, kapitalism, varumärken och materiellt välstånd. Företeelser som jag uppskattar och sätter värde på.

Visst fattar jag tricket. Reklambudskap kan förvisso vara sövande och tröttande, men inte sällan också roliga. Men det får man tydligen inte tycka om man är vänster eller ”världssamvete”. Att då ta avstånd från varumärken och kommersiella budskap ger även dessa grupper en ideologiskt korrekt ursäkt att ta del av det roliga. En lönsam nisch är det också. Fråga Naomi Klein.”

Dagen till ära återvinner jag en gammal text om Buy nothing day, som jag skrev på Sourze 2001. Det enda som ändrats är väl att jag numera köper väldigt mycket blöjor, men det skulle jag förklara med att jag numera har småbarn, inte att jag fallit för reklamens tryck att konsumera.