Dataspel inspirerat av Ayn Rand
Ett undervattensutopia av arkitektur, konst, mänsklig skaparkraft och frihet som urartat till en genmodifierad mardröm av inbördeskrig och sammanbrott. Det är scenen för dataspelet Bioshock, där du strandsätts i detta utopia och genast ställs inför en mängd svåra val som kommer att påverka både hur spelet artar sig och din egen karaktär, inklusive vilka som är de bad-guys du vill meja med ditt gevär. Spelet fick en glimrande recension i SvD igår.
Detta perverterade Utopia, kallat Rapture, har modellerats efter Ayn Rands klassiska idéroman Och världen skälvde (Atlas Shrugged). Enligt spelskaparen Ken Levine är spelet inte att se som polemik mot Rand, utan snarare ett sätt att stärka hennes eget grundläggande budskap att tänka själv, och behandla hennes egna idéer på samma sätt (intervju här).
Jag tycker dock att Levine verkar lite för snar i att avfärda alla ideologier som dömda att gå under på grund av mänskliga svagheter. Det är att trampa i samma fälla som de som tar Rand som modell för ett utopia där alla tycker och tänker lika, om än med annan slutsats. Spelet hade så klart inte blivit särskilt kul utan inbyggda intressekonflikter i skuggan av en annalkande katastrof. Men att detta skulle vara ett mera realistiskt sätt att teckna människor eller världen på köper jag inte.
Däremot har jag blivit riktigt frestad att köpa Bioshock.
augusti 24, 2007 @ 1:59 e m
Om du skall köpa det dator – se till att ha en ordentlig burk och ett grafikkort som klarar av Pixel Shader 3.0.
Annars få får du köpa det till XBOX 360 – men då måste du spela spelet med en handkontroll istället för med mus och tangentbord.
augusti 24, 2007 @ 10:55 e m
Hehe, jag bara väntade på att Bioshock skulle nämnas på någon av alla de liberala bloggar jag läser. Kan verkligen rekommendera spelet. Jag skulle dock vilja ha en version utan fiender så att jag bara kan promenera omkring och njuta av de ursnygga art deco-miljöerna utan en massa krigande. Blir ofta attackerad när jag står och glor på någon extra snygg maskin, inredningsdetalj eller neonskylt. Väldigt störande! Jag har aldrig upplevt ett spel med mer stämning. Man bara ryser…
Tack för länken till intervjun med Levine, Mattias. Jag bara antog att spelets story skulle mynna ut i en besk kritik av Rand men kanske inte.