Göran Greiders allt annat än kommunistiska garderob

Kommer ni ihåg när Göran Greider skrev ett långt poem om sina 20 svarta t-skjortor och att han hatade kläder? Att detta skulle vara något slags uttryck för ”urkommunismen” och ett tvåhundratusen år gammalt mode.

Därför är mitt anti-mode paradoxalt nog också ett mode,
ett politiskt mode, själva
urkommunismens tvåhundratusen år
gamla mode, det kommer från sydafrikas havsstränder,
det kostar nästan ingenting

Sådant nonsens kommer man bara undan med på kultursidorna, och bara om man kallar sig poet.

I själva verket är underkläder, i alla fall för folkflertalet, en produkt av den industriella revolutionen och massproduktionen. Före 1900-talet var underkläder förbehållet fåtalet, eliten. Säkert även en del av hovens narrar och besjungare, så Göran hade möjligen kunnat ha underkläder då också, om än inte t-shirts.

T-shirten användes nämligen först i den brittiska militären. Under första världskriget togs idén över av den amerikanska militären som populariserade plagget, och kom på att man kunde trycka förband och liknande som identifikation. Efter andra världskriget blev t-shirten ett vanligt underklädesplagg även för civila.

 

I början av 1950-talet chockade filmstjärnor som James Dean filmpubliken med att visa upp sig i bara t-shirt. Det ansågs då oerhört vågat, sexigt och rebelliskt. På 1960-talet blev t-shirten ett sätt att uttrycka sin individualitet med olika tryck och texter. Plagget var billigt och lätt att trycka saker på.

På 1980-talet blev t-shirten en kommersiell succé när rockband kom på att de kunde trycka t-shirts med bandets namn på. Rock t-shirts växte snabbt till en storindustri, som bara den omsätter 500 miljoner dollar. Även företag kom på att man kunde trycka sina logotyper på t-shirts och få folk att bli reklampelare för deras varumärke.

T-shirten är alltså ett plagg som uppstod tack vare den industriella revolutionen, populariserades av amerikansk militär, gjorde mannen till sexobjekt redan på 1950-talet (sug på det alla strukturfeminister), möjliggjorde individualism i klädstilar för vanligt folk på 60-talet och sedan 80-talet blivit en kommersiell jätteindustri. Så mycket ”urkommunism” var din garderob, Göran Greider.

(Fast visst är det lite tragiskt att t-shirten gått från James Deans heta rebelliskhet 1951 till Göran Greiders trötta protest drygt 50 år senare.)