SLU: Minus 18 grader ? ja tack?

Bluffkampanjen för ”Koldioxidens vänner”, som bland annat lite diskret flirtar med främlingsfientlighet i sina reklamfilmer, har nu fått en hemsida. Jag har anmält mig som medlem för att få deras prylar med slogans, eftersom de är mer adekvata än vad som förmodligen var avsett.

”Växthuseffekt – Ja tack!” Vi lämnar åt sidan att växthuseffekten inte är så mycket att tycka om eftersom den finns oavsett vad vi tycker (ungefär som gravitation), så ja, jag tycker väldigt bra om växthuseffekten. Utan växthuseffekten hade det nämligen varit 33 grader kallare på jorden. Minus 18 grader, någon? SLU?

”Isbjörnarna mår finemang”. Tja, mycket tyder på att isbjörnarna i alla fall blivit fler, trots att det blivit varmare. Detta främst på grund av jaktrestriktioner.

”Rör inte min koldioxid”. Kan tyckas lite löjlig. Men knappast om man beaktar politikernas tankar på att reglera koldioxidutsläpp genom åtgärder som att kontrollera din hemelektronik, din inomhustemperatur, eller hur många barn du skaffar.

Jakob Lundberg har dessutom tittat på vad Competitive Enterprise Institute, som angrips i SLU-annonserna, faktiskt står för:

”Vad säger då CEI på sin hemsida om den globala uppvärmningen? Förnekar de att jorden har blivit varmare? Nej. Får vi höra teorin om att solens aktivitet är enda orsaken som mainstreamforskarna suckar åt? Nej. ’Den globala uppvärmningen pågår och människan är ansvarig för åtminstone en del av den.’”

SLU:s slogan ”Utan riktiga fakta kan man påstå vad som helst” ligger i vinnarhålet för utmärkelsen ”Årets bumerangeffekt”.