SLU: Minus 18 grader ? ja tack?
Bluffkampanjen för ”Koldioxidens vänner”, som bland annat lite diskret flirtar med främlingsfientlighet i sina reklamfilmer, har nu fått en hemsida. Jag har anmält mig som medlem för att få deras prylar med slogans, eftersom de är mer adekvata än vad som förmodligen var avsett.
”Växthuseffekt – Ja tack!” Vi lämnar åt sidan att växthuseffekten inte är så mycket att tycka om eftersom den finns oavsett vad vi tycker (ungefär som gravitation), så ja, jag tycker väldigt bra om växthuseffekten. Utan växthuseffekten hade det nämligen varit 33 grader kallare på jorden. Minus 18 grader, någon? SLU?
”Isbjörnarna mår finemang”. Tja, mycket tyder på att isbjörnarna i alla fall blivit fler, trots att det blivit varmare. Detta främst på grund av jaktrestriktioner.
”Rör inte min koldioxid”. Kan tyckas lite löjlig. Men knappast om man beaktar politikernas tankar på att reglera koldioxidutsläpp genom åtgärder som att kontrollera din hemelektronik, din inomhustemperatur, eller hur många barn du skaffar.
Jakob Lundberg har dessutom tittat på vad Competitive Enterprise Institute, som angrips i SLU-annonserna, faktiskt står för:
”Vad säger då CEI på sin hemsida om den globala uppvärmningen? Förnekar de att jorden har blivit varmare? Nej. Får vi höra teorin om att solens aktivitet är enda orsaken som mainstreamforskarna suckar åt? Nej. ’Den globala uppvärmningen pågår och människan är ansvarig för åtminstone en del av den.’”
SLU:s slogan ”Utan riktiga fakta kan man påstå vad som helst” ligger i vinnarhålet för utmärkelsen ”Årets bumerangeffekt”.
Sjöberg
januari 15, 2008 @ 2:50 e m
Håller med om att det inte är statens sak att kontrollera befolkningens koldioxidutsläpp.
Patrik
januari 15, 2008 @ 3:32 e m
Varför är det en man som uttalar sig i SLU:s reklamfilmer? Är inte det väldigt könsstereotypt, va, va va?
Staten är sinnessjuk, paranoid och schizofren på samma gång.
Anonym
januari 15, 2008 @ 4:10 e m
Den mest klockrena låtsassloganen är ju:
”De kallar det miljöförstöring. Vi kallar det liv.”
Roligt att kampanjmakarna haft sådant ideologiskt tunnelseende att deras ironier faktiskt tilltalar måltavlorna (för jag antar att jag är en av dem). Avvägningen mellan mänskligt liv och naiva och mystiska idéer om en orörd och oföränderlig natur är ju precis vad denna uttjatade fråga i slutändan handlar om.
Erik Starck
januari 15, 2008 @ 4:27 e m
Återigen: kampanjens syfte är att du ska bli arg och skriva inlägg av typen ovan och därmed skänka lite uppmärksamhetskapital till SLU. Inget annat.
JohanH
januari 15, 2008 @ 6:36 e m
Om sloganen nu är 180 grader fel borde kanske det omvända gälla?
”De kallar det liv. Vi kallar det miljöförstöring.”
Mattias Svensson
januari 15, 2008 @ 8:39 e m
Johan H/
Du har rätt. Jag gillar förvisso att reklamen visar att vi har uppenbara fördelar av våra bränslen, men sloganen är bara… dum. Precis som en liten dos av något kan vara hälsosam och en större dos dödlig, beror koldioxidens farlighet på dos och ställe, som det mesta annat här i naturen.
Nils
januari 15, 2008 @ 10:50 e m
Jag tycker inte alls sloganen är dum, bara den ironiska(?) avsikten. Visst är det ett raljerande påstående, men påfallande ofta skjuter miljöfanatiker in sig på just sådant som jag finner signifikant för mänskligt liv. Sådant som höjer oss över djuren och deras tillstånd av nätt och jämn överlevnad liksom.