Systemet för åsiktskontroll

”Anser du att systembolagets monopol på försäljning av alkohol skall finnas kvar i Sverige?” Den frågan måste den som vill ha sommarjobb på Systembolaget svara på. ”För att jobba hos Systembolaget måste man tro på vår uppgift” säger personalchefen Karin Furevik och antyder därmed att åsiktsfrågan utöver att registreras har ett rätt svar och ett fel svar för den som vill jobba med alkoholförsäljning i Sverige.

Systemet är byggt på lojalitetsförklaringar av den här typen. Forna tiders motbokskontrollanter roade sig med att ställa frågan till de ansökande om de föredrog motbokssystemet eller fri sprit. Den törstige fick vackert svälja förtreten och ge det svar som byråkraten önskade höra.

Idag får Systembyråkratin rörande den törstiga allmänheten nöja sig med att varje år driva stora annonskampanjer om det förträffliga i att alkoholen säljs av ett monopol. Just eftersom vi har monopol finns det ingen som kan säga emot, åtminstone inte i stora annonskampanjer förbehållna företag. Försäljningskontroll leder till åsiktskontroll, precis enligt den odemokratiska ”desintresseringstanke” som en gång motiverade den.

Att de anställda från och med i år avkrävs en politisk lojalitetsförklaring är förvisso ett återfall i totalitär riktning, men knappast förvånande givet Systemets syfte och historia. Om detta skriver jag i det kommande numret av kulturmagasinet Voltaire, med arbetsrubriken ”Att dricka i DDR-Sverige”.

(Nyheten via Monopolet i Sverige)