En regisserad verklighet

Det uppstod visst rabalder igår när jag besökte statstelevisionen. Anledningen var att min tröja bar ett varumärke i form av en känd krokodil. Tydligen måste alla sådana märken täckas över i TV, så de fick komplettera min tröja med en svart tejpbit. Ingen stor sak i sig. Jag köpte tröjan trots snarare än tack vare märket, Lindengren-läsare som jag är. Men visst är det en rätt obehaglig trend det här att man börjar regissera allt mer av verkligheten.

Folk som besöker olympiska spel blir tokvisiterade på allt från vattenflaskor till kläder för att inget varumärke som går stick i stäv med sponsorernas ska beredas tillträde. Sponsorerna har alltså inte bara köpt sitt eget utrymme, de har så att säga även köpt åskådarna som rekvisita för att äga ”hela bilden”. Visst får arrangören sätta sådana villkor, och visst är det frivilligt om man vill anpassa sig till dem eller inte, men jag gillar verkligen inte tanken att för dyra inträdespengar ändå reduceras till statist i ett spel där andra dikterar hur jag får gå klädd eller vad jag äter.

Lite samma tänkande ligger bakom den aktuella nyheten om bostadsrättsföreningen som ”bestämt” att alla gardiner skulle vara benvita. Vad är det för människor som vill ha så ordnat och prydligt och dockskåpslikt omkring sig att andras gardinval blir en störande faktor?

I TV-fallet är det lite grann så att man ger sig på att alternera verkligheten, att radera i bilden. Någon kommer till studion klädd på ett visst sätt, men TV-teamet vill inte återge den verkligheten för tittarna, utan regisserar bort de förhatliga varumärkena för att någon så bestämt. Det kan inte vara helt oproblematiskt för en redaktion med uppdrag att bedriva samhällsbevakning.

Ett tydligare exempel på verklighetsalternerandet är greppet att retuschera bort cigaretter från historiska bilder. Det amerikanska och franska postverket retuscherar bort cigaretter från historiska personer och faktiska porträttbilder som de väljer att avbilda. Det har bland annat hänt bluesmusikern Robert Johnson, filmstjärnan Bette Davis och konstnären Jackson Pollock. Även författarporträtt på barnböcker, och skivomslag har retuscherats för att ta bort cigaretter.

Varumärken, cigaretter, gardiner, vill vi verkligen vänta och se vart den här trenden leder?