Finns det en mjuk och frihetlig paternalism?
Finns det en mjuk och rentav frihetlig sorts paternalism? Kort svar: Nej. Men föreställningen har florerat sedan akademikerna Cass Sunstein och Richard Thaler 2003 försökte leda förekomsten av ett sådant djur i bevis med artikeln ”Libertarian paternalism is not an oxymoron”.
Mot denna föreställning finns mycket läsvärd kritik. Läs exempelvis Henrik Jordahl i smedjan, den här sammanställningen och Ed Glaesers kritik. Eller konstatera med Will Wilkinson att originalartikeln är förvånansvärt tom på substans. De flesta exemplen handlar om restaurangägare eller arbetsgivare, vilka naturligtvis ska vara fria att servera mat eller erbjuda pensionssparande som de önskar och kan göra detta med mer eller mindre omtanke om att få kunden/arbetstagaren att välja ”rätt”. Alternativt om misslyckanden i statliga pensionsscheman som lätt överdoserar valfriheten (och kanske inte ändå). Ingetdera leder i bevis en statlig roll att leda oss mot ”klokare” beslut rörande vårt eget liv.
Men det är för den sistnämnda uppfattningen som Sunstein och Thaler fått agera nyttiga idioter. Folkhälsoinstitutet bjöd exempelvis in dem till Sverige när de ville lansera sin idé om en fettskatt och en förmyndarplan mot fetma. Generaldirektör Gunnar Ågren har även senare försökt posera som en företrädare för ”mjuk paternalism”, en blandning mellan statliga ingrepp och eget ansvar. Blandningen går, som jag tidigare skrivit om, alltid i slutändan ut på att staten bestämmer och du har att lyda (gör du inte det behövs det alltid mer ”åtgärder”).
I Storbritannien lanserades häromveckan förslaget att den som vill röka skulle tvingas köpa ett tillstånd av staten (följaktligen också att den som säljer tobak till frivilliga köpare ska tvingas kontrollera dessa tillstånd med hot om böter, fängelse och indraget försäljningstillstånd om de inte åtar sig denna polisiära uppgift). Detta dubbla tvång, som till och med antirökningsorganisationerna kallar ”trakasserier”, menar förslagets upphovsman, en professor LeGrand, är exempel på ”libertariansk paternalism”. Som Tim Harford noterar i Financial Times är begreppet inte bara en oxymoron, utan en klassisk sådan i stil med ”military intelligence”. Förmynderi är förmynderi, om än i frihetliga dosor, och inte ens i aldrig så gyllene sådana tillåter EU att man stoppar snus.
Henrik Sundholm
mars 11, 2008 @ 12:57 e m
Folk verkar förtjusta i dessa eklektiska häxblandningar. Varför vet jag inte riktigt, men det är viktigt att påpeka att motsatser inte kan förenas, när få andra vill göra det.
JohanH
mars 11, 2008 @ 2:02 e m
Utan att ha läst alla artiklarna verkar det som om du benhårt skjuter in dig på det statliga i det hela. Som vanligt har du ju rätt i kritik av sådan – men paternalism måste väl rimligen kunna existera även utanför den statliga sfären?
T.ex. så är ju allt föräldraskap en paternalism gentemot barnen. Jag antar att du inte är emot denna… OCH den är väldigt förenlig med liberalism.
Liksom det finns icke-statlig paternalism värd att kritisera. Som t.ex. moraliserande kring val av vissa produkter.
pontus
mars 11, 2008 @ 2:08 e m
Handlar inte Thalers förslag mycket om ett ”default option”? Ett exempel är det svenska pensionssparandet där ett statligt bestämt default option dikterar individens val om individen själv inte bemödar sig att välja. Det låter väl ganska rimligt (alternativet är ju en slumpgenerator).
Mattias Svensson
mars 11, 2008 @ 2:18 e m
JohanH/
Visst skjuter jag in mig på det statliga, det gör förmyndarna också. Men de lånar gärna metaforer från mer eller mindre legitima åtgärder i samhället, rentav i det personliga. Det är inte legitimt.
Medan jag förvisso är kritisk till många av de kulturella uttrycken av paternalistisk art är det ändå en annan kategori. Soppnazisten i Seinfeldt är något annat än matfascister i Folkhälsoinstitutet med generella regler, lagar och skatter till sitt förfogande.
Man må tala om paternalism även i icke-statlig form (även om det mest sker för att hitta ursäktande metaforer för politisk paternalism). Men libertarianismen är en politisk teori, varken mer eller mindre. Om det finns en ”libertariansk barnuppfostran” är det förmodligen ingenting jag skulle vilja försvara 🙂
Erik F
mars 11, 2008 @ 4:30 e m
JohanH, jämförelsen mellan ”uppfostran” och statlig paternalism tror jag kan landa i en diskussion om myndighetsförklarande… när är man myndig? (När är man mogen att ta ansvar för sitt eget liv)
Hjärnan är ju trots allt inte färdigutvecklad fysiskt förräns ungefär 20 års ålder. Är man dessutom, säg 10 år, har man kanske inte hunnit lära sig tillräckligt mycket heller men om man är 18 har man förhoppningsvis gjort det. Kanske glider iväg från ämnet här…
Jonathan
mars 11, 2008 @ 5:45 e m
Erik tar upp ett sidospår som jag också har funderat på. Det vore trevligt om Mattias kunde ge ett par pekare till litteratur på området libertarianism/myndighet. (Sorry att jag bara ber dig om saker hela tiden Mattias…)
JohanH
mars 11, 2008 @ 6:02 e m
Mattias:
Troligen har du rätt i att ”libertarianismen är en politisk teori, varken mer eller mindre”…
Tyvärr.
Det gör den i så fall nästan helt ointressant som måttstock för att kommentera det moderna samhället. Som t.ex. paternalism, en term som är relevant ur en massa aspekter utöver det statliga/politiska. Jag begriper inte varför man måste definera om denna term för att passa in i en värld av ”politisk teori, varken mer eller mindre”.
Det känns som om libertarianismen fallit i socialisternas fälla och bara önskar diskutera världen utifrån det politiska projektet.
Jag menar, tvärtom, att liberalismen borde kunna kommentera alla möjliga saker i samhället som innebär kränkningar av människors rättigheter.
jojjo
mars 11, 2008 @ 7:47 e m
JohanH/
Det är ju precis det som Mattias (och andra) gör.
Mats
mars 11, 2008 @ 11:27 e m
Är det rätt att sätta upp stängsel kring en förgiftad sjö eller räcker det att informera om att badning är förenat med livsfara? Låt säga att endast det senare är förenligt med er skrivbordsfilosofi. Anta att 99.9% är så intelligenta så att de förstår innebörden av varningen. Hur många människoliv döljer sig i de här 0.1 procenten?
Det är dags att växa upp. Paternalismen är inte den stora vattendelaren. Tvärtom, en viss grad av paternalism driver mänskligheten framåt och har gjort så i tusentals år (skolplikt är bra).
Nils
mars 12, 2008 @ 1:03 e m
Mats,
Ditt exempel skulle vara relevant om sjön är svagt hälsovådlig, marginellt mer än alternativa sjöar och det t.o.m. finns experter som vill ifrågasätta om det alls är farligt. Lägg sedan till att människor kring sjön frivilligt badar i den för att det är trevligt eller för att hålla sig rena och att några behöver tillgång till den för sin försörjning som fiskare. Vidare skulle staketet kosta många miljarder varje år att bygga och underhålla, en kostnad som med tvång tas ut av de boende kring sjön. Andra kostnader är de som kommer av att numera arbetslösa fiskare måste kompenseras och att människor måste tvätta sig på något annat sätt. Förresten är staketet i sig inte effektivt utan måste kompletteras med dryga böter och fängelsestraff för de som dristar sig till att vistas i vattnet.
Är valet mellan stängsel och skyltar fortfarande lätt?
Mattias Svensson
mars 13, 2008 @ 5:35 e m
JohanH/
Jag försöker mest undvika begreppsförvirring och bemöta ett ohederligt argument. Tycker inte att det är särskilt kontroversiellt att skilja politikens ”rätt” att uppfostra sina vuxna medborgare från föräldrars rätt att uppfostra sina barn eller från hur en arbetsgivare resonerar kring att erbjuda sina anställda pensionssparande. Paternalism kan självklart vara rätt i de senare fallen, föräldraskap går ju mer eller mindre ut på att se till en annan liten människas bästa (och om att kunna släppa taget om ens barn när de har växt upp). På samma sätt kan det vara rätt att inte servera alkohol om man har en middagsgäst som har problem med spriten.
Är det nödvändigt, menar du, med en ideologi kring barnuppfostran eller arbetsgivares pensionserbjudanden, och måste det nödvändigtvis vara samma som kring politik?
Jonathan, lite vidare diskussion finns här:
http://stureplanscentern.blogspot.com/2008/03/frldrars-eller-barns-frihet.html
Mattias Svensson
mars 13, 2008 @ 5:43 e m
Mats/
Du tycker inte att ditt exempel andas skrivbordskonstruktion? Hur ägaren varnar tillräckligt för livsfara kring en badsjö kommer nog alltid att vara en bedömningsfråga där rimliga alternativ inte kan uteslutas baserat på breda principer. Och att du sätter ägare i fängelse för att ha negligerat strängare varningar räddar strikt talat inte de där hypotetiska liven heller.
Apropå skrivbordskonstruktioner, så var det vare sig skolplikt eller offentlig skolgång som fick folk att lära sig läsa, skriva och räkna.
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.685109
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.1257853