Och etikbranschen skälvde
”Jag tänker ofta på det här i debatter där alla från präster till slagordsvänster tycker sig ha något att lära oss i affärsvärlden om etik och moral. Det kan säkert behövas ibland, och i vissa fall är det alldeles uppenbart. Men hur ofta skulle inte andra behöva lära sig etik och moral av oss i affärsvärlden?
Skulle inte vissa särintressen och kravmaskiner som tror att resurser är något man kräver på basis av hur gärna man vill ha något, hur högt man skriker eller hur många man är, behöva lära sig att man kan bli rik genom att framgångsrikt tjäna andra?
Skulle inte kulturdebattörer som säger sig ömma för människors väl behöva lära sig att inga i världshistorien gjort så mycket för att lyfta människor ur armod, elände och svält som framgångsrika affärsmän i full frihet?”
Mats Qviberg skriver träffsäkert om hur moralpredikanter från höger och vänster skulle behöva lära sig etik av världens kapitalister, och tipsar om en bok att sätta i händerna på alla etikkonsulter: Ayn Rands Och världen skälvde.
Henrik Sundholm
november 23, 2007 @ 5:04 e m
Det har Qviberg helt och hållet rätt i =) Men ”etikbranschen”?
Den poäng som förtjänar att understrykas allra mest, är att all interaktion människor emellan, utgår eller bör utgå ifrån principen ”värde för värde”. Affärsmässig interaktion, såväl som vänskapliga, sexuella, etc. Skrev om just den saken själv, ganska nyligen:
http://www.equil.net/?p=391
Thunder/FOOL;)TrinityPeteParfalk
november 23, 2007 @ 8:01 e m
Du fascsiten tänk på att jag Thunder som nu visst en av NSF börjar sprida falska rykten om mig FOOL;) som vanligt alltså att jag ÄR ”Affärsman” o JEDI Kommunist EldRöd V Nejlika i Hjärtat o TÄNK på att jag skyddat den DÅ LivRädda Högern TROTS ni hade Al-Quiad Stöd i början ju via CIA så ..tja du VIDRIGASTE var väl alla de VÅLDS AFA ”Liberalerna” som MEST hatspridit MOT mig SD,ND Kd,C O M när jag Etikettade mig EFTER min Moderat RättSkaVaRätt kapitalistHjärna DE ZIONISTERNAS Anarkister blev ju tom Medlemmar i MUF o LUF o KDU o CUF mm så Tja NI Fega CENSUR SS borde ta o Fundera lite på vad ni ska göra för att HINDRA Onödiga Inbördeskrig o istället Lägga fram BÄTTRE ideer o MER Kulturella än samma ni kastar skit mot som TYCKS var enda Förmågan i hela Högerns Högavlönade PROPAGANDISTER o Fascist agitatorer så Tja du
Att SYNDABOCKA barn o oskyldigas datorer TYCKS var det SS Säpo o MoSsad o ORANGA Stalinist Zions KGB mfl Hjälpt e alla åren med så PLEASE kasta INTE sten när du/ni sitter i GlasHus o ENDA makten ni har Missbrukar ni ENORMT dvs MONOPOL på Media PRAVDORNA o makt att CENSURERA andras ord på FLESTA ställen på ni har Moderatorer/ÄgarePoliserMilitärer i så Tja du
Undras OM du kommer låta andra läsa DESSA mina ord till dig o DU är UNG så jag har HOPPET Kvar du ska bli ÄKTA RättSkaVaRätt vattenBlå Viking o INTE fjolla som dina ord ovan visar på
Henrik Sundholm
november 24, 2007 @ 12:55 e m
Varför inte radera sådant där strunt som ”Thunder/FOOL;)TrinityPeteParfalk” häver ur sig? Kräv respekt och etikett av dina bloggkommentatorer!
Mattias Svensson
november 24, 2007 @ 1:11 e m
Trinity etc/
Nu har du haft ditt roliga (och vi andra har skrattat färdigt åt dig). Skriv i fortsättningen normala meningar, undvik stora bokstäver och argumentera i sak för vad du påstår med relevans för det inlägg du postar under om jag ska släppa förbi fler inlägg.
Vill du skriva vad du vill, starta en egen blogg.
Niko
november 24, 2007 @ 2:22 e m
Ja, det finns nog utrymme för att lära av varandra. Fast inom delar affärsvärlden kan det behöva rensas upp, där säljmetoderna liknar lurendrejeri:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=77956&a=960365&lid=puff_968974&lpos=extra_0
Henrik Sundholm
november 24, 2007 @ 7:47 e m
Jag tänkte bara att det är lite underligt att alla kommentarer måste modereras innan de publiceras, om du nu ändå inte är kritisk i ditt urval.
Jonas V
november 25, 2007 @ 12:05 e m
Niko,
ingen liberal jag känner förnekar att det finns skumraskmetoder bland företag. Det är av den anledningen vi vill ha komkurrens så att man kan vända sig till andra.
Att ljuga och luras är inget sätt att långsiktigt skapa bra kundrelationer.