Statskulturens andliga lakejer
Josef Skvoreckys ”The engineer of human souls” var den enda skönlitterära läsningen under min alltför korta sommarsemester (Jag räknar inte min nödläsning av Maja Lundgrens Myggor och tigrar dit). Åtskilliga blinkningar och referenser gick mig säkerligen förbi, men det är en tragikomisk och mycket läsvärd skildring av en man som flytt undan förtryck lever i exiltillvaro och i alla fall bevarat ett sunt kvinnointresse. En detalj som återger tidsandan på 1970-talet var den tjeckoslovakiske flykting undan politiskt förtryck som pläderar inför en kanadensisk domstol och talar om frihet och dess principer som västliga demokratier bygger på, vilket möter total oförståelse. Bokens titel är en blinkning till Josef Stalin, som talade om ”kulturarbetarna” som människosjälens ingenjörer. Det förmodades vara hedrande.
Med stigande obehag har jag tagit del av de ”kulturupprop” (någon debatt är det ju inte tal om, även om jag gärna står till förfogande som motpart, och det finns andra utmanare.) som poppat upp på sistone. Det finns något spegelvänt tragikomiskt över denna kulturyttring, ett slags invertering av Skvoreckys lättsamma intelligens, rikliga referenser och underliggande försvar för den fria tanken. Ta bara det faktum att Teaterförbundets nystartade tankesmedja på allvar beskriver sig själva som värnare av en ”andlig infrastruktur”, ja rentav har detta som enda ideologiska lojalitet. ”Andlig infrastruktur” smaka på begreppet och fundera över om det inte är precis vad som byggs av ”själens ingenjörer” i det statliga samhällsprojekterandets tjänst.
Och så säger de att vi nyliberaler har en instrumentell syn på det här med kultur. Ja, gammelsossen Bengt Göransson kommer i SvD undan med att kalla det teknokratiska kopplandet av kulturen till några statistiska hälsoeffekter för ”nyliberalism”, trots att tanken härrör från ett aggregerat folkhälsotänkande av klassiskt kollektivistiskt snitt. Har de kritiska frågorna, eller ens kraven att folk ska förklara vad de menar när de slänger sig med termer de inte begriper, försvunnit med korrekturläsningen?
Det är ungefär lika tragikomiskt som projiceringen att nyliberaler ”mäter allt i pengar”. Vad säger Teaterförbundets nya tankesmedja om vad som är en god kulturpolitik? Ja att det i stort sett kvittar bara de får mer pengar:
”I Norge har man en kulturminister som heter Trond Giske. Han är ibland något av en driftkucku för att han så gärna deltar i och visar sig på fester, men har är också en effektiv förhandlare som lyckats få ut mera pengar åt kulturen” säger en Gabriel Byström.
”Samma sak är det i Finland där kulturministern lyckas öka kulturanslagen” säger Anna Carlsson ordförande i Teaterförbundet. (Mina fetningar, liksom tre språkliga korrigeringar.)
Fast det vore att smickra de här människorna om man sade att de bara mäter allt i pengar. Det är nämligen bara vissa pengar som är fina nog. Pengar som människor frivilligt betalar i utbyte mot deras tjänster är inte så mycket värda. Minsta steg mot att gå folk till mötes i vad de vill ha ses som någonting riktigt fult, kommersialisering och galleria. Pengar ska helst komma från staten, alltså vara tagna i skatt från hederligt arbetande människor utan deras samtycke och omfördelade av en makthavare. Om bidragen kommer i utbyte mot krav på att vara i enlighet med ”jämställdhet”, ”mångfald”, att ”motverka kommersialismen” eller något annat aldrig så ideologiskt program, desto bättre. Ropen skallar snarare höga om att göra dessa ideologiska motkrav från statsapparatens sida ännu tydligare.
Det kan inte illustreras tydligare att ”kulturmänniskorna” bakom de här uppropen är andliga lakejer. De kan fördra med publikens applåder, men vad de verkligen eftersträvar är att bli klappade på huvudet av statsmakten. Med aggressiv självrättfärdighet krävs stat och ministrar på pengar i utbyte mot en villigt erbjuden lydnad, å hela kultursektorns vägnar. Kulturministrar köper sig lite komplimanger och bekräftelse för sin personliga fåfänga, och ”kulturarbetaren” får sin fåfänga bekräftad genom dessa bidragspengar, som antas vara det främsta måttet på hur ”viktiga” de är. Det är en sjaskig affär där pengar köper underkastelse under ömsesidigt hycklade artighetsfraser, som döljer ett ömsesidigt förakt.
Jag läser en uppfriskande notis i DN där scenpoeten Lucas Duczko vill erbjuda smart underhållning på marknaden och därmed undvika ”kulturträskstämpeln”. En välfunnen metafor. Det är detta träsk som göds av skattemedel. Här skulle andlig frihet och kreativitet kunna blomstra om politikerna bara hade modet att stänga det avlopp av kulturpolitiska subventioner som göder den förnedrande lakejmentalitet som gått i arv sedan samma mentaliteter frodades vid feodalfurstars hov. Redan blomstrar kreativiteten och det folkliga intresset vid kanterna av denna dypöl, men det är en miljö som inte lockar de andliga svin som driver kraven på korporativ kulturpolitik, de som grymtar i högan sky om man skulle ägna de kringliggande blommorna minsta uppmärksamhet. Så förpestar dessvärre träskets stank och lakejsvinens klagoläten även den bredare kulturdiskussionen.
Tom
augusti 24, 2008 @ 3:54 e m
”Nysocialliberalism” kanske?
Mattias Svensson
augusti 24, 2008 @ 4:49 e m
Varken nytt eller ens socialliberalism är jag rädd. Sverige importerade sin korporativa kulturpolitiska struktur från Mussolini på 1930-talet.
Hansa
augusti 24, 2008 @ 4:14 e m
Väl talat! Jag är fullkomligt med dig i detta. Kulturträskarna VILL bli mutade till att stödja/lyda statsmakten. Så är det men så kommer det inte att förbli. Fler och fler börjar tröttna på kulturarbetarnas ”aggressiva självrättfärdighet”.
Det kan inte vara svårare än att kulturmänniskorna ska ut och bevisa att de har något att erbjuda folk som de är villiga att betala för. De borde inte kunna tvinga oss som inte uppskattar det de gör att betala för det. De som uppskattar det som de producerar får betala frivilligt. Om inte det räcker som inkomst, om de inte kan leva på konsten så är det personen i frågas eget problem, inte skattebetalarnas.
Mattias Svensson
augusti 24, 2008 @ 4:47 e m
Fast det sjukaste är ju att detta är en klick som säger sig företräda alla som ägnar sig åt kultur, och kommer undan med det.
Alexander
augusti 24, 2008 @ 4:18 e m
Jag avskyr verkligen sk kulturfolk och annat pack som inte har gjort ett ärligt handtag i sitt liv och snylta på oss hederliga knegare.
McVicar
augusti 24, 2008 @ 10:41 e m
He. I det näst senaste (tror jag) numret av Kupé – finns på ett tåg nära dig – yrar Stellan Skarsgård om hur förbannad han blir när folk pratar privatiseringar, samt hur vackert det ”gemensamma” är. ”Marknaden bryr sig inte om människor”. Det är förstås samma marknad som gjort Skarsgård till miljonär. Intressant inställning. Någon grovjobbare är han väl inte heller. 8)
Tom
augusti 24, 2008 @ 10:49 e m
Vafalls, Mussolini ej socialliberal?
Nysocialliberalism är, måhända, ny socialliberalism i samma mening som nyliberalism är ny liberalism. (Ja, utom hos de som verkligen räknar sig till Henri Lepages skara.)
Malin Westberg, konstnärlig ledare Teater Olydig
augusti 26, 2008 @ 12:44 e m
Maning till samtliga Sveriges kulturarbetare:
Med anledning av den situation som råder för Sveriges alla konstnärer uppmanar Teater Olydig Kulturproduktion samtliga kulturarbetare att genomföra små ?kulturstopp? här och där under sina produktioner, utställningar, föreställningar, utbildningar, romanskriverier eller andra kulturellt förekommande verksamheter. Din aktion bör vara offentlig och meddelas både media, politiker och publik. Dock bör manifestationen i sig överraska mottagaren, så gå inte händelserna i förväg?
Manifestationerna ska leda till uppmärksamhet i media och bland konsumenter och ju fler som uppmärksammar maningen ibland oss konstnärligt utövande, desto större är chanserna att detta så sker.
Vi ber er därför allra ödmjukast att ta till vara på detta tillfälle och följa vår maning:
INLED KULTURSTOPP ? NU!
LÅT OSS ÖVERLEVA PÅ VÅR KONST!
Lördagen den 23e augusti 2008 under Orkanfesten i Stockholm, inleddes, från ytterligare ett perspektiv av tingens ordning, en manifestation för rätten till att överleva på sitt konstnärliga utövande.
Några exempel på olika kulturstopp som man kan genomföra:
– Under pågående föreställning, och naturligtvis genom ett enhälligt beslut mellan ensemble och produktion, lämna scenrummet/sätta sig ned osv. under en egen bestämd tid och samtidigt meddela publiken om varför detta sker. I möjligaste mån bör publiken inte lämna salongen under aktionen.
– Under pågående utställning av konst, och naturligtvis genom ett enhälligt beslut mellan konstnär och gallerist, ta ner tavlor, packa undan skulpturer, vända fotografier inåt osv. och samtidigt meddela betraktarna om varför detta sker. Besökarna bör inte lämna under aktionen. Be dem slå sig ner en stund.
– Att alltid meddela media om denna aktion för att väcka deras intresse, men även lokala kulturpolitiker och andra i ditt nätverk. Detta gynnar aktionen och skapar reaktion kulturpolitiskt.
Vilka frågor ställer vi oss själva och vår publik då när ett kulturstopp sker?
När vi genomförde denna första aktion och vi berättade om de förutsättningar vi driver Teater Olydig under och varför vi anser att vi är värda att få löner för vårt arbete inom teaterkonsten, märkte vi hos publiken ett starkt intresse av att veta mera. Några röster ur publiken talade efteråt med oss om att situationen för scenkonstnärer är näst intill ohållbar och de uttryckte en stark vilja av att stödja dessa kommande aktioner.
Då scenen stod tom lämnade en del av publiken platsen, då en tom scen talar ett mycket tydligt språk.
För oss scenkonstnärer är bilden av en tom teater, en nedlagd scen, som ett hugg i hjärtat. När vår publik i avsaknad av levande scener, fyllda av alla former av scenkonster, glömmer och förtränger sina behov av scenkonst och istället skapar bilder av tyngd och svårighet och att ?man ska vara intellektuell för att förstå scenkonst? ? då brister våra hjärtan.
När vår kulturminister själv ursäktar finansministerns konsekventa vägran att ta kulturekonomiska frågor på allvar med orden ?Anders Borg roas inte av kulturfrågor? är det inte bara pinsamt men även skrämmande enfaldigt.
Det är i dessa situationer Konstnären behövs. Det är nu Konstnären ska resa sig upp och tala om det som sker. Det är nu Konstnären ska resa sig och mana människan till aktsamhet och påminna om att utan kultur stannar civilisationen.
Lydiga människor skapar diktaturer, olydiga människor skapar demokratier.
Låt oss använda vår rättighet att uttrycka oss och kräva att få överleva på vår konst!
Vi avslutar vår maning om KULTURSTOPP ? NU! med orden av den ryske poeten och scenkonstnären Vladimir Majakovskij, ur ?Ett moln i byxor?:
?Man kan inte hoppa från ett hjärta som brinner!?
Mattias Svensson
augusti 26, 2008 @ 12:53 e m
I’m all for it. Stoppa hela rasket omedelbart. Och se om någon saknar er. Kunde ni inte be er publik betala era löner istället, om de nu är så sympatiskt inställda? Annars kränker de ju er i ”rätten till att överleva på sitt konstnärliga utövande”. Hade ni manat till bidragsstopp och sagt att ni inte tar emot politikernas pengar längre, ungefär som när munkarna i Burma vägrade ta emot militäreens allmosor, då hade det varit lite häftigt. Men jag antar att ”teater Olydig” inte skulle bita den hand som föder dem.
Martin
augusti 27, 2008 @ 5:23 e m
Kul att du gillar Skvorecky, han är tyvärr inte så känd i Sverige (bara tre av hans böcker finns översatta till svenska). Om du gillade ”The Engineer of Human Souls” kan jag rekommendera ”The Miracle Game”, som är uppbyggd på ungefär samma sätt, men är ännu bättre och roligare, tycker jag.
Mattias Svensson
augusti 27, 2008 @ 8:43 e m
Tack för tipset. Jag läste hans novell ”Prags sista swingpjatt” i Kapten Stofil av alla ställen och blev väldigt gripen av stilistiken. Han åskådliggör både den där strävan att hålla fast vid sin ungdom, och det subtila vardagsförtrycket i ett totalitärt samhälle.
Petter Thorin
augusti 28, 2008 @ 1:47 f m
Jag blir så jävla trött. Måste en ”fri” teatergrupp innebära att den finansieras av skattebetalarna? Jag förstår att den här kultureliten känner ett behov av att själva få definiera vad kvalitet och kultur är. Om de inte fick det så skulle de inte ha något existensberättigande.
Sprainerd
februari 16, 2009 @ 12:15 f m
Dy, träsk, avlopp, pack, svin, lakejsvin? Håhåjaja. Snart måste man väl i anständighetens namn bli tvungen att anmäla bloggar som den här för hets mot folkgrupp.
Jag ser en tjutande folkhop komma upp för kullen med grepar och facklor beredd att röka ut kultureliten, de bökande lakejsvinen, ur sina hålor för att efter lång tortyr festa på deras inälvor natten lång.
Jag tror det börjar bli dags att söka asyl snart. Var ligger närmsta ambassad?
Mattias Svensson
februari 16, 2009 @ 12:18 e m
Självklart bör bildspråk förbjudas och ersättas av strikt kanslisvenska. Det är tydligen särskilt viktigt för kulturen.