Tillägg till Neos förra ledare
I förra numret av Neo föll ett stycke bort ur ledaren om integration, så jag tänkte skriva om det här på bloggen istället.
Ledaren handlar om hur den politiska debatten måste övergå från att slänga sig med begrepp som ”främlingsfientlighet” för att nedvärdera politiska meningsmotståndare till att komma med konkreta åtgärder istället. Migration är positivt, men integrationen fungerar inte fullt ut. Nyanlända bör ges möjlighet att arbeta och läsa svenska utifrån sina egna förutsättningar, från dag ett, men inte sättas i kommunarrest eller prackas på sill och nubbe.
Det vi missade att skriva, är att något som enligt den pedagogiska forskningen är viktigt för att lära sig ett nytt språk, är en god modersmålsundervisning. För att kunna ta till sig ett nytt språk, är det viktigt att kunna sitt modersmål väl. Folkpartiet kommer som vanligt med förbud – denna gången är det ämnesundervisning på modersmål som ska förbjudas till förmån för det svenska språket.
I Stockholm har undervisning i matte på arabiska testats med goda resultat. Hälften av eleverna ansåg att ämnesundervisning på modersmål stärkte deras kunskaper i matte, arabiska och även svenska. Övriga ansåg att det stärkte deras kunskaper i matte och arabiska. Ingen ansåg att det försvagade svenskan.
Om vi vill ha en välfungerande integrationspolitik, som ger nyanlända bäst möjligheter att snabbt lära sig språk och komma ut på arbetsmarknaden, måste vi öppna ögonen för de åtgärder som faktiskt fungerar.
aaa
april 1, 2009 @ 5:27 e m
jag gick i en modersmålsklass (finska) på 70/80-talet…
visst, vi hade undervisningen på finska och det hade kanske sina fördelar…
men nackdelarna var för stora för att jag ska kunna rekommendera att samma misstag görs igen…..
Vi integrerades inte in i samhället, utan levde mer isolerade i ”finska” grupperingar….
Flera av eleverna kunde inte svenska efter avslutad grundskola (och många sökte sig inte vidare till gymnasiet)… själva integreringen in i samhället påbörjades först när man tvingades till detta i och med att man började arbeta. En del har ännu i dag inte lärt sig tillräckligt med svenska (och kan knappt engelska, eftersom engelskan valdes bort helt i förmån till svenska undervisning) för att klara sig obehindrat i dagens samhälle… det är socialbidrag och arbetslöshet….
Mitt förslag är att undervisningen sker på svenska och med svenska skolböcker, men att klasserna har två klassföreståndare, en svensk och en arab (eller vilken invandrargrupp det nu handlar om).
Om det finns flera olika invandrargrupper, så ska undervisningen ske på svenska.
Det ska sedan även finns hemspråksundervisning, samt daglig läxhjälp på hemspråket utanför ordinarie schema.