Apostroferad i årets kufigaste bok
Insåg igår kväll när jag läste Sanna Raymans blogginlägg som idag är ledarartikel om vad som i alla fall verkar vara en seriös kandidat till årets kufigaste bok, ”Fallet Nogger Black” (Agora 2008), av Oscar Pripp och Magnus Öhlander, att jag blivit en del i deras fantastiska konspirationsteori till glasskampens försvar.
För den som inte minns manade alltså 2005 den bidragsunderstödda och korrupta föreningen Centrum mot rasism (som typ var tre personer på ett exklusivt och dyrt kontor) till bojkott av glassen Nogger Black för att denna skulle vara ”smaklös med rasistisk anknytning”. Nu har den socialdemokratiska tankesmedjan Agora engagerat sig till den numera nedlagda föreningens försvar.
Det är förmodligen jag som är den i boken apostroferade nyliberala bloggaren som behagade skämta om hur de onda strukturella tomtar som befolkade loftet hos Centrum mot rasism-kufarna hade besatt den stackars glassen ”Nogger black”. Jag skrev ett inlägg på smedjans gruppblogg här, vilket socialdemokraten Jonas Morian uppmärksammade här, och uppmärksammar ånyo idag. Bland annat:
”De rackarns strukturerna finns verkligen överallt. Nu har de till och med satt tänderna i en lakritsglass. Jo, det finns folk som är dumma nog att tro att en lakritsglass som är svart och heter black därför är rasistisk. Den heter dessutom nogger (en glassort som med annan smak funnits länge) vilket skulle kunna förväxlas med ”nigger”. Åtminstone av människor som hör ”djävulsbudskap” när de snurrar en hårdrocksskiva baklänges.”
Jag erkänner. Jag hånade de ”antirasistiska” krafter som manade till bojkott mot lakritsglass, precis som jag kritiserade de tomtar i Afrosvenska riksförbundet som förra året ville förbjuda ”Tintin i Kongo”. ”Antirasismen” som bidragsindustriellt komplex med fallenhet för strukturella konspirationsteorier, återkommande rasistiska utfall mot meningsmotståndare och ständiga försök att kleta rasismens bruna sörja på alla idéer man tycker illa om, hur illa det än stämmer med verkligheten, har inte bara mitt hån utan mitt djupa förakt. Det hör till den sittande regeringens kanske enda hedervärda insats att bidragsfloden till dessa åtminstone mattats av, och glasskonspiratorikerna slipar knivarna i opposition.
Men skämt och tomtar åsido. Jag vet inte vilka Agoraförfattarna Pripp och Öhlander är och jag tror inte att man behöver lägga deras namn på minnet, men om de i sin bok försöker tillskriva mig uppfattningen att håna verklig antirasism har jag bara en sak att säga: Dra åt helvete! Och en tankesmedja som lånar sig åt sådana resonemang har naturligtvis förverkat sin trovärdighet.
Att det behövs en seriös och självkritisk prövning på alla håll för att inte trampa i främlingsfientlighetens fällor, som ibland inte är uppenbara eller avsiktliga, hanteras med fördel utan de konspiratoriska tomtarna och deras kamp mot glassar, bakverk och seriealbum. De senare fyller sin enda funktion som underhållning.
SAJ
augusti 6, 2008 @ 11:24 f m
”…de onda strukturella tomtar som befolkade loftet hos Centrum mot rasism-kufarna…”
HAHAHA. Stor humor!
Karbid
augusti 6, 2008 @ 12:43 e m
Jag reagerade på namnet Nogger långt innan Black-debatten exploderade. Jag kan på allvar inte förstå att GB så länge kan ha behållit namnet i sitt sortiment eftersom det så uppenbart är en lek med ordet ”nigger”. Ger en dålig smak i munnen, och det beror inte bara på att jag hatar nougat. Men jag antar att det namnet har blivit så inarbetat i det svenska språkbruket att få längre gör kopplingarna till ursprungsordet. Fair enough. När jag spelade ”nigger” på skolgården som barn förstod jag inte heller vad det betydde. Om större delen av svenska folket missar den i mitt tycke uppenbera kopplingen, kanske det trots allt är rätt oskyldigt.
Men med det som bakgrund kändes det mycket surrealistiskt när ”Nogger Black” fick en sån moralpanik kring sig. Nogger är okej men inte Nogger Black? Eh? Nogger är inte spektakulärt rasistiskt men Nogger Black är det? Öh? Som om det skulle vara någon skillnad!
Jag tycker att plain ”Nogger” i sig ÄR på gränsen till unket språkbruk. Men om man inte reagerar på det, varför ska man reagera på Black-varianten? Folk är tammefan inte konsekventa nånstans.
Mattias Svensson
augusti 6, 2008 @ 2:02 e m
Tja, har man som jobb att vara upprörd över en förmodat ständigt närvarande rasism så måste man ju anstränga sig lite. Eller mycket. De där resterna av rasistiska stereotyper, som i ”Tintin i Kongo” kan man ju annars även skratta åt, och ha i åtanke. Det här att kräva bojkott och censur följer inte automatiskt. Jag måste medge att jag aldrig associerat ”Nogger” med nigger, däremot poppar ordet upp i skallen när jag ser affären ”Jigger” i Lidingö Centrum, men det är ju inte deras fel.
Mats
augusti 6, 2008 @ 5:39 e m
Är verkligen Centrum mot Rasism nedlagd som förening? De finns kvar på webben (http://www.centrummotrasism.nu/) och verkar uppdatera.
Det är väl bara statsstödet som är indraget.
Mattias Svensson
augusti 6, 2008 @ 6:41 e m
Ja jävlar, de finns visst fortfarande. Och hävdar sig ha fått ”upprättelse” i och med boken. De har nog fler bidragskällor att ösa ur.
Tom
augusti 7, 2008 @ 12:37 f m
Och vad händer om man läser namnet Regina baklänges? Noooooooo
Men allvarligt talat, kan man ta ”Fallet Nogger Black” på allvar? Bara titeln får ju mungiporna att rycka.
Erik Laakso
augusti 7, 2008 @ 8:11 f m
Hela GB Glace är en rasistorganisation där fördomar och olämpliga insinuationer tillåts flöda fritt.
Att Nogger inte har med Nougat att göra är uppenbart, likväl som 88:an handlar om Hitler. Hitlerglass, jojo.
Men det blir värre, Lakritspuck hette på konceptstadiet ”lakritspuckad” och hade en ghettoimage och även om namnet ändrades finns intentionerna kvar.
Calippocola sugs på som en… och ser ut som en…
Piggelin är en förolämpning mot de som inte är griskött och Footballissimo hånar det svenska fotbollslandslaget och Twister indikerar hur snurriga de är på Centrum mot Rasism.
Den enda GB-glass som kommer undan är väl Cornetto, sorgligt men sant.
Patrik S
augusti 7, 2008 @ 1:55 e m
”Cornetto” är kanske inte rasistiskt, men kan säkert härledas till något florentinskt karnevalsuttryck från 1400-talet som antyder homosexualitet. Eller nåt.
Päronsplitt är ju en direkt parafras på Schymans slagord ”Krossa familjen”.
Och Magnum lyckas samtidigt med att ha lättporr i reklamen, uppbåda ett visst Palme-hat och kanske antyda att en del människor har större könsorgan.
Och själva ordet ”glass” visar är ju bara en substantifiering av verbet ”glassa”, något som enbart överklassen kan kosta på sig. Dessutom rimmar det på ”klass”, vilket visar att marxismens analys av motsättningarna i samhället är korrekt.