Farthinder, överlevnadshinder
Farthinder är tydligen otäcka små rackare. Londons ambulansförare bedömer att de riskerar omkring 500 människoliv per år bara i London. Ronald Bowman, en amerikansk forskare, (o)roade sig med att räkna på effekterna av farthinder i hemstaden Boulder, Colorado. Resultatet: 85 förlorade människoliv genom en minuts längre färdväg för utryckningsfordon för varje räddat liv genom färre olyckor vid farthindren. Men vad betyder det om det finns en nollvision för skadade i trafiken? Eller när staten överväger att ta ner hastigheterna till 30 km överallt i tätort, av miljöskäl?
Nästa generation paternalistiska påfund tycks dock vara lite mer hänsynstagande.
Åsiktsfarsan
maj 28, 2008 @ 7:06 f m
Du har väl inte missat att jag är med i dagens Metro?
http://www.metro.se/se/article/2008/05/27/22/1946-45/index.xml
Dan T
maj 28, 2008 @ 9:38 f m
Jag har hört att (svenska) farthinder är konstruerade så att ambulanser ska kunna köra över dem i 70 km/h. Vidare är ju knappast ambulanserna bundna till 30 km/h i innerstaden, även om de givetvis hindras av omgivande trafik. Men jag misstänker att det snarare är rödljusen som stoppar upp trafiken i städer.
Sophia
maj 28, 2008 @ 9:43 f m
Var precis farthindren vid universitetet jag tänkte tipsa om, men ser nu att du til och med länkar till dem. Men de fungerar faktiskt riktigt bra.
Rent teoretiskt skulle de nog kunna stängas av för utryckningstrafik och varför inte tider på dagen när man inte behöver vara lika nitisk.
ichkebab
maj 28, 2008 @ 10:16 f m
jo tänka efter före är ju inte många som gör. Ichkebab
Traffe Kant
maj 28, 2008 @ 3:50 e m
Farthinder kan ju vara vettiga om de är rätt placerade, t ex utanför skolor, men det verkar ju som att farthinder är något kommunala trafikplanerare jobbar med när de känner sig sysslolösa (och det inte finns fler korsningar att göra om till rondeller).
Inte långt ifrån mitt hus finns det två gigantiska farthinder (det finns ingen ambulans som tar dem i 70 km/h utan att patienten dör på direkten). Visserligen i en korsning, men där är helt fri sikt. Det enda resultatet blir fler inbromsningar och accelerationer och att busschaufförerna tydligen får ryggproblem.
marcarolo
maj 30, 2008 @ 6:51 e m
Farthinder är galenskap. Framför allt för MC, mopeder och cyklar kan dom ju vara direkt livsfarligare.
I europa blir det allt vanligare med ett trafikljus som slår om till rött när det körs för fort. Det i kombination med kamera som fotograferar om någon kör mot rött är betydligt mer effektivt och irriterar inte de som följer hastighetsbegränsningen