I skydd av stenregnet planeras massmord
Överdriver hon inte nu? Man kan inte läsa Ayn Rand utan att gång på gång ställa sig den frågan. I helgen har jag läst manus till Timbros urval av texter för sista gången, och när Rand i ”Avundens tid” går till storms mot det oförställda hatet mot det goda för att det är gott, ett hat mot allt vad människan skapat och åstadkommit, den del av avundsjukan som vanligen är för grotesk och omänsklig för att artikulera, då slår tanken mig igen. Nu tar hon väl ändå i i överkant. Kan sådan ondska verkligen finnas på riktigt?
Jodå, det kan den. Jag slår upp DN Kultur och läser ett stort uppslaget reportage från European Social Forum i Malmö, om filosofen John Zerzan. Zerzan är ännu en av de där figurerna som får skurkgalleriet i en Randroman att framstå som pojkscouter. Hans idé är kort och gott att utrota all mänsklig civilisation, all teknik, ja till och med själva språket. Vi ska bokstavligen tas åter till grottstadiet. Ja, det minimala fåtal av oss som skulle överleva en sådan transformation.
Någon respekt för mänskligt liv hyser inte Zerzan. Han var personligen bekant med UNA-bombaren, vars dåd Zerzan tyckte var så sympatiska att han sökte upp honom, och försvarar naturligtvis allsköns kravaller och förstörelse. Det är ändå bara småpotatis jämfört med det massmord på de flesta idag levande människor och det utplånande av varje mänsklig bedrift som Zerzan själv pläderar för i skydd av stenregnet på Malmös gator.
För det är ju det oundvikliga resultatet av en sådan samhällsordning som Zerzan pläderar för, även om denne teoretiske fluktare själv nöjer sig med att tala om metoder som ”småskalighet, avteknifiering och de-urbanisering”, samtidigt som han uppenbart dras till våldspornografin hos de stenkastare och mördare som samma lära lockar till sig.
Varför bjuds en sådan mordisk kuf till ett ”socialt” forum? Förmodligen av samma anledning som får filosofen Thomas Anderberg att uppmärksamma honom. De är lockade av de gemensamma grundpremisserna. Notera Anderbergs devota ton. Trots att han karaktäriserar Zerzans lösning som ”halshuggning mot huvudvärk”, så förespråkar Anderberg både sin egen variant av halshuggning – ”Miljöproblemen kräver förvisso drakoniska lösningar” – och försöker göra huvudvärken – ”ekologisk ödeläggelse” – till en åkomma som får den egna medgett drakoniska boten att blekna. Den påstådda ”ekologiska ödeläggelsen” använder Anderberg också för att ursäkta att Zerzan lyfts upp som ”en förgrundsgestalt” och för att själv kalla honom ”en viktig företrädare” för den radikalekologiska rörelsen.
Under skydd av en sådan extrem som Zerzan kan man själv komma undan med sin egen ”drakoniska” agenda; varje förstörelse, varje maktutvidgning, varje kränkning, varje massmord, men kan samtidigt dölja sådana avsikter genom att inte ”hålla med fullt ut”. Däri ligger lockelsen för Anderberg, och för den miljö- och antglobaliseringsrörelse som slutit Zerzan till sina hjärtan. Kufen sänker trösklarna för det politiskt möjliga, men avslöjar samtidigt vilka möjligheter det är som intresserar vänstern av idag.
Kravaller är en fråga för polisen, miljonsubventionerna som ESF fått en fråga för kommunalpolitiken. Indignationen över detta är adekvat, men knappast proportionerlig jämfört med den uppmärksamhet som borde ägnas vänsterns planer för morgondagen. Den intellektuella utmaning som varje deltagare vid detta ”sociala” forum bör ställas inför handlar inte om inställningen till krossade skyltfönster, utan om hur de kan samsas med och applådera teorier som i praktiken innebär förtryck, stagnation och blodbad på en skala som vida överträffar allt vi hittills sett i den vägen.
(Uppdatering: Arrangören av European Social Forum gör klart att John Zerzan inte var inbjuden dit. DN-artikeln kopplar Zerzan till ”dagens radikala tänkare” på ESF i Malmö, vilket jag slarvigt läste som att han var inbjuden och accepterad i dessa kretsar. Då gäller min kritik Anderbergs och DN-Kulturs svassande, medan jag ber ESF om ursäkt för sammankopplingen.)
Femettan
september 22, 2008 @ 2:03 e m
European Social Forum –
o SE Fula o acne i rumpor
Petter
september 22, 2008 @ 2:47 e m
Zerzan är faktiskt nästan helt stollig, och det tycker 99.99% av all vänster. Primitivism och historiemateralism går illa ihop… Däremot är det ju lätt att förstå att Zerzan går hem i media, och för liberala debattörer som vill ha en enkel måltavla.
Mattias Svensson
september 22, 2008 @ 3:04 e m
Varför bjuda in en snubbe vars ideal är att utplåna allt vad människan åstadkommit? Om inte av de skäl jag anger. ”Stolligt” är ett ganska mesigt omdöme om en sådan person.
Ole
september 22, 2008 @ 2:55 e m
Haha, bra att du hackar på Zerzan, men jag tror att du överskattar hans popularitet och inflytande.
Bortsett från några toviga, barkätande, hålögda ekofundamentalister så skrattar nog de flesta forumbesökare åt honom, liksom åt Pentti Linkola som förfäktar liknande idéer.
Att Zerzan bjuds in är väl ganska harmlöst i ljuset av att krigsförbrytaren Condoleezza Rice var här på regeringskonferens för inte så länge sedan.
När det gäller kroppsskador så är väl det värsta Zerzan har gjort sig skyldig till att han kanske gett någon stackare tandvärk av att inspirera till att äta olämpliga naturföremål på ekoläger i Moder Gaias varma famn.
Mattias Svensson
september 22, 2008 @ 3:16 e m
Som jag skrev, han är en fluktare som går loss på våld som andra får iscensätta. På ett sätt mer perverst i mitt tycke. Men intellektuellt sett är någon som vill utradera mänsklighetens alla framsteg inte på samma karta som en utrikesminister i en demokratiskt vald regering.
jojjo
september 22, 2008 @ 3:03 e m
Det är väl med Rand som med Hergé, man läser och tänker att det är överdrivet, sedan slår man på nyheterna och inser att det snarast är förskönat.
Bland Hergés alster kan jag särskilt rekommendera ”Tintin i Sovjet” (där alla stora fabriker visar sig vara kulisser och folk hotas med pistoler under omröstningar) och ”Tintin hos gerillan” (där Tintin åker till ett påhittat latinamerikanskt land, styrt av en militärdiktator. På invägen flyger han över en kåkstad med utfattiga människor och en militär som bistert övervakar dem, i landet sker sedan en revolution men när Tintin åker hem flyger han över samma kåkstad. Den är precis likadan med det undantaget att det nu är en bister gerillamedlem som övervakar folket).
Mattias Svensson
september 22, 2008 @ 3:16 e m
Fast ”Tintin i Kongo” får du omöjligt in i den analysen 🙂
Petter Larsson
september 22, 2008 @ 3:17 e m
Så vitt vi inom arrangörsföreningen känner till deltog John Zerzan inte på ESF i Malmö. Vi har heller inte bjudit in honom.
Om du har uppgifter om att han skulle ha varit där, så tar jag gärna del av dem.
Vad jag själv vet, efter att ha varit på de flesta ESF och WSF, så har Zerzan ingen som helt position i dessa kretsar. Det skulle förvåna mig om så värst många ens känner igen namnet.
Jag tror att du missuppfattat saken på grund av Dagens Nyheters klumpiga försök att hänga upp sin text om Zerzan på det pågående ESF, trots att ingen koppling finns.
bästa hälsningar
Petter Larsson, ESF pressgrupp
Petter Larsson
september 22, 2008 @ 3:20 e m
Så vitt vi inom arrangörsföreningen känner till deltog John Zerzan inte på ESF i Malmö. Vi har heller inte bjudit in honom. Om du har andra uppgifter tar jag gärna emot dem, exempelvis på vilket seminarium han skulle ha deltagit.
Vad jag själv vet, efter att ha varit på de flesta ESF och WSF, så har Zerzan ingen som helt position i dessa kretsar. Det skulle förvåna mig om så värst många ens känner igen namnet.
Jag tror att du missuppfattat saken på grund av Dagens Nyheters klumpiga försök att hänga upp sin text om Zerzan på det pågående ESF, trots att ingen koppling finns.
bästa hälsningar
Petter Larsson, ESF pressgrupp
Mattias Svensson
september 22, 2008 @ 3:42 e m
Petter,
Tack för korrigeringen. Mitt missförstånd. Jag ändrar.
jens
september 22, 2008 @ 3:26 e m
När planeras nya boken att komma ut?
Mattias Svensson
september 22, 2008 @ 3:42 e m
Oktober.
Lucas
september 22, 2008 @ 3:30 e m
Det är skrämmande hur ofta det visar sig att Rands skurkar inte är karikatyrer och överdrifter. Det konstiga är inte att de existerar – det konstiga är att dessa idéer tas som seriösa och respekteras.
När jag såg DN-artikeln här om dagen föll min första tanke också på Rand och hennes förklaring av motiven som driver sådana människor.
Ett annat exempel på en ren Jim Taggart som vill ha en directive 10-289 implementerad (tack till Johan Norberg för länken): http://www.nytimes.com/2005/01/23/books/review/23GENZING.html
Lucas
september 22, 2008 @ 3:51 e m
”Primitivism och historiemateralism går illa ihop.”
Tvärt om, de går perfekt ihop. Du ska inte bli lurad av den teknokratiska nomenklaturen hos marxisterna – ingen av grupperna har förstått eller accepterat den industriella revolutionen. Grundidén bakom båda är att det är omgivningen som formar människans existens:
”It is not the consciousness of men that determines their existence, but their social existence that determines their consciousness” – Karl Marx
Primitivismen kan också sägas är det oundvikligt slutgiltiga målet för historiematerialismen. Marxister tror att industri är naturresurser och att den tekniska utvecklingen är ett historiskt imperativ. De tror att produktion är en automatisk instinkt och att industrialisten är bara en översittare som skor sig på arbetarnas bekostnad. Om du använder den modellen som historiematerialismen förespråkar kommer du hamna precis där primitivisterna vill. Det är också där det enda stället som det kommer fungera – när allting har reducerats till ett nollsummespel. Där maten du äter har tagits från någon annan. Det är då som omgivningen formar individen och inte vice-versa. Då har du både den marxistiska och primitivistiska utopin.
Nils Dacke
september 22, 2008 @ 8:45 e m
Du kan vara lugn Mattias,
Etik, moral och en vilja att ständigt förbättra oss finns i våra gener och är oberoende av det som vi kallar civilisation. Du och alla andra kan lugnt sova vidare trygga i förvissningen att stollar som Zerzan och de andra på ESF ideer aldrig kommer att bli verklighet. Dock måste man medge att dom kan festa, töckna däringa socialisterna!
Staffan
september 23, 2008 @ 10:39 f m
Grundpremissen i din text, att man kan bulta ihop den socialistiska vänstern och den gröna rörelsen i nån slags utvecklingsfientlig grottfalang är felaktig. Socialismen har historiskt varit minst lika teknik- och industrivänlig och utvecklingspositivistisk som någonsin nyliberalismen. På senare tid har ekologismen gjort större inbrytningar. Men inte ens den gröna rörelsens mittfåra har något som helst gemensamt med den snubbe du polemiserar mot. För varje skägg som vill flytta till en jordkula så går det tio urbana gröna som talar om hur ny teknik ska fixa biffen. Så frågan är om du inte är ute och bygger halmgubbar.
Mattias Svensson
september 23, 2008 @ 11:19 f m
Jag trodde att han var inbjuden och etablerad hos ESF, vilket var fel. Bra. Men Anderbergs och DN Kulturs behandling av honom är talande, precis så kan den här kufen användas som ursäkt för alla som vill styra mot repression och teknikfientlighet med ”miljön” som ursäkt. Det var vad jag ville illustrera. Jag vill inte pådyvla någon uppfattningar de inte har, och att detta är ett brott mot vänsterns förnufts- och utvecklingsbejakande ådra är jag den första att medge.
jojjo
september 23, 2008 @ 11:51 f m
”Fast ”Tintin i Kongo” får du omöjligt in i den analysen :-)”
Förvisso, men det var faktiskt ett av de få seriealbum som han inte gjorde personliga efterforskningar inför och som han senare ångrade.