Kulten kring lidandet
Det ligger i den mänskliga naturen att möta sorg med respekt och medkänsla, men det innebär inte att sörjande har rätt. Jag tycker tvärtom att Stefan L Holms debattartikel med krav på ”värdighetsgaranti” för föräldrar som förlorat sitt barn är talande för mycket som är fel. Sorg, i första hand saknaden efter ett dött barn, ska enligt Holms förmenande ställas under läkarbedömning, och vara ersättningsgrundande hos försäkringskassan på samma sätt som sjukpenning.
Bakom retoriken om värdighet och etik ligger något djupt teknokratiskt över denna syn. Värdigheten kommer av staten, och antas bestå i betald ledighet från arbetet. Läkare ska åläggas kompetens att diktera åtgärder mot djup sorg. Det är som om lidande för att vara ”på allvar” kräver myndighetsstämpel och diagnos, och att sörjande skulle vara kränkta av att inte få del av detta på samma villkor som annat lidande.
Det handlar om sorg. Hur djup och smärtsam den än är, har sorgen efter förlorade barn i alla tider drabbat människor, lyckligtvis betydligt oftare förr än idag. Med all respekt och medkänsla för de sörjande måste frågan ändå ställas: Finns det några sakliga skäl att radikalt ändra vår syn på sorg, att göra den till något kliniskt och inordna den i försäkringssystem utformade för sjuka människor?
Jag tror inte det. Läkare kan inte bota eller behandla sorg, frågan är om det ens vore sunt att försöka. De kan behandla följdsymptom, men sådana är individuella och det görs redan idag. Staten kan inte heller gottgöra sorg, hur officiell status den än får i försäkringssystemen. Värdighet kan inte räknas i ersättningsdagar. Vad är det som säger att sorgen blir mindre eller hanteras bättre av att inte arbeta under månader och år efter händelsen? Är det ens nyttigt att isolera sig från vardag och arbetsliv så länge för att älta sin tragedi?
Niklas Ekdal (som jag f ö ska debattera liberalism med imorgon) skriver idag intressant om tonåringar som blir upprörda över att höra att världen inte går under. De har investerat så mycket i sitt lidande att det blivit ett slags tävling. Den som lidit mest eller känner flest med ätstörningar och skärsår antas inte bara veta mer om lidande, utan om hur världen och verkligheten är beskaffad. Det är det tydligaste uttrycket för vad som närmast är en kult kring lidandet.
Jag kan inte helt frigöra mig från att Holms artikel är ett uttryck för samma sak. Att det inte handlar om de mindre genomtänkta förslagen i sig, så mycket som att med uppriven och bombastisk känsloretorik söka offentlig bekräftelse på att även sorgen ska räknas till de mångfaldiga orsakerna att uppmärksammas och kompenseras av ”samhället”.
Jag har lyckligtvis sluppit att genomlida sorgen efter ett bortgånget barn. Har däremot erfarenhet av hur hoppet om att alls få barn dött om och om igen under långdragna och ofta okänsliga utredningar inför fertilitetsbehandlingar och adoption. De ringde här om året från adoptionskursen vi gick och talade bekymrat om en klar mentalitetsförändring som skett på bara något år. Numera är deltagare ofta helt uppfyllda av sitt lidande på vägen till adoptionen och kräver självrättfärdigt att barnen de får ska vara helt enligt deras önskemål just för att de ”redan har gått igenom så mycket”. Bara att påminna dem om att det finns gott om barn för adoption som har större eller mindre skador såg de som kränkande.
Utan att på något sätt förringa sorgen, måste den som grund för klinisk behandling eller kompensatoriska krav ställas under kritisk prövning. Detta med full insikt om att känslomässig retorik förekommer i rikliga sammanhang där den måhända är förståelig, men vare sig värdig eller rättfärdig.
Spiritlight
mars 3, 2008 @ 12:35 f m
Jag förstår om du inte vill göra sorgen till något sjukt vilket det inte är MEN sorgen behöver bearbetas och det görs den inte om man ska gå till arbetet och hålla ihop sig. Och sedan beror de ju på vad du har för arbete, om du arbetar inom vården med tex. psykiskt sjuka individer och du då är väldigt ledsen och patienten är påfrestande…..ska du då orka det???? Om du arbetar med någon maskin eller liknande kanske du orkar det men vi är alla olika och ska vi kunna vara hemma under den värsta krisen JA säger jag…..naturligtvis inte för länge…men vem ska avgöra det Du eller Jag eller försäkringskassan????
Jag var hemma två veckor när min dotter drog nästan varje dag och gjorde mycket farliga saker….jag orkade inte då och var tvungen att bara orka en sak och det var att hålla henne i livet…..läkaren sa att det är ingen sjukdom att vara i en kris så det är inte säkert att försäkringskassan godkänner denna sjukskrivning. Själv tyckte han att det var självklart att jag behövde vara hemma.
Det är typiskt manligt att anse att man ska BITA ihop…..men det som göms kommer upp senare i livet och då ofta som ångest.
Henrik Sundholm
mars 3, 2008 @ 12:53 f m
Mycket bra skrivet!
Mattias Svensson
mars 3, 2008 @ 11:50 f m
Spiritlight/
Tack för din kommentar. Just av de skäl du nämner bör det inte generaliseras någon hemmagaranti i fyra månader, utan bedömas från fall till fall.
jojjo
mars 3, 2008 @ 1:16 e m
Spiritlight/
”typiskt manligt att anse att man ska BITA ihop”
Inte för att jag känner mig kränkt eller så men det där var väldigt, väldigt sexistiskt.
Johanne
mars 3, 2008 @ 3:11 e m
…sorg är svårt. Det borde finnas en särsklid plan för det. Så att både sorgen och behovet av att komma tillbaka tillgodoses.
JohanH
mars 3, 2008 @ 5:48 e m
I Ekdals artikel finns ju ett uppslag till vad frihetsdebatten idag egentligen borde handla om. Han skriver bl.a:
”Det har alltid varit svettigt att vara tonåring, åtminstone så länge det funnits ungdomskultur och spelrum för en egen personlighet. Frihet är jobbigt.”
Frihet är allså inte något entydigt bra. Hur kan detta komma sig undrar en liberal?
Jo att frihetsbegreppets två olika betydelser har glidit isär allt mer de senaste åren. Så mycket att de nu börjar stå i konflikt med varandra.
Dvs
1) Frihet i positiv mening. Möjligheten att kunna göra en massa saker utan hinder. Denna är ju idag större än någonsin.
2) Friheten i meningen negativa rättigheter. Dvs frånvaron av tvång gentemot andra.
Tidigare har dessa två inneburit ungefär samma sak, så man har (inte minst från liberalt håll) blandat samma dem. Mycket eftersom fienden till bägge har varit staten och det politiska.
Så är det inte längre idag. Se bara Ekdals story om skolan. Massor av frihet men nyttjad för massor av disrespekt för andra människor.
Nu är det hög tid för liberaler att klara ut vilken sort frihet det egentligen är man förespråkar. Positiv frihetsmaximering –
eller Respekt för rättigheter.
Jag är solklart för det senare – men hur är det egentligen med alla andra liberaler där ute?
E
mars 3, 2008 @ 8:08 e m
Kolla min blogg för en liten rolig tävling 😀
Ulf L
mars 3, 2008 @ 9:51 e m
”Läkare kan inte bota eller behandla sorg, frågan är om det ens vore sunt att försöka. De kan behandla följdsymptom, men sådana är individuella och det görs redan idag.”
Helt rätt. När vårt nyfödda barn dog blev vi erbjudna sjukskrivning men avböjde. Under de månader som följde gjorde jag inte många knop på jobbet men jag gick dit med glädje för att få något annat att tänka på.
Hade jag talat med en läkare hade jag antagligen fått diagnosen utmattningsdepression. Om jobbet hade ökat bördan istället för att minska den hade jag kanske sjukskrivit mig för utmattningsdepression eftersom det förmodligen blivit den diagnosen jag fått. Dvs. det finns utrymme inom systemet.
Gillar din T-shirt under debatten idag. Hade tänkt ta upp T shirt som antitesen till Niklas tes om maximerande av friheten men jag fick aldrig tillfälle.
Du var avgjort mer övertygande än Niklas.
Nohadra
mars 3, 2008 @ 9:56 e m
Jag håller med, läkare kan bota mycket, men just det där som man känner inombords kan ingen läka, endast du själv.
Lasse Fäär
mars 4, 2008 @ 9:59 f m
Du skriver väldigt bra om ett svårt ämne.
Estonia är ju ett exempel på hur illa det kan gå när staten blandar sig i sorgearbetet. Tusentals anhöriga har fått sorgen uppriven gång på gång under åren, dels pga kristeam, dels pga regeringens hattande i frågan. Först ska båten bärgas, sedan gjutas in i betong, sedan bärgas igen, för att slutligen bara strunta i allt och låta den ligga. Staten är helt enkelt usel på att hantera sorg.
Sorg är något djupt personligt, och även om de flesta går igenom ungefär samma stadier hanterar vi alla sorgen olika och behöver olika lång tid på oss att bearbeta den.
I går på debatten pratade Ekdal om hur vi i Sverige har förhållandet individ-stat. Sorgearbete är ett tillfälle då det förhållandet inte ger något mervärde.
I David Eberhards bok I Trygghetsnarkomanernas Land står det om något ställe i Asien (Ache kanske, minns inte) som drabbades av den ena eller andra katastrofen (tsunami eller jordbävning kanske). En mycket stor del av den vuxna befolkning fick symptom på posttraumatisk stress. Bara något år senare var de flesta symptomfria, trots avsaknaden av kristeam och psykoterapeuter. Varför? Eberhards teori är att de helt enkelt gått vidare och låtit tiden läka såren.
Ache-borna blev ”sorgfria” betydligt snabbare än Estonia-offeranhöriga. En enkel slutsats man kan dra är att statlig inblandning i Estonia-fallet förvärrade och drog ut på sorgen genom att ständigt riva upp den.
Hans Engnell
mars 4, 2008 @ 7:26 e m
Ett annat uppenbart problem med förslaget är förstås att det inte finns något sådant som ett ”sorgeår”, det blir en myt som Holm mer eller mindre bekräftar i sin tankegång. Många tar sig tillbaka till arbetet relativt fort, trots att livet fullkomligt rasat samman. Inte för att försöka glömma det som hänt utan för att det ibland är värre att gå hemma med sina tankar och sin förtvivlan. Men allt beror ju på VAD som har hänt, HUR det har hänt och HUR man reagerar. Det som behövs är ingen ”sorgegaranti” utan bara en vilja att försöka lära alla som kommer i kontakt med sörjande vad sorg handlar om och hur det påverkar oss. Den kunskapen är ofta dålig. Att skicka hem folk med alvedon när deras barn har dött är inte särskilt professionellt. Trots alla våra individuella skillnader finns det många gemensamma symptom på sorg som nog nästan alla som sörjt/sörjer kan känna igen sig i.
Lasse Fäär:
Estonia är ett exempel på inkompetent myndighetsbehandling, ja. Felet var dock inte att politiker agerade överhuvudtaget, felet var att de inte lyssnade på de anhöriga. När din anhörige har dött vill du ha tillbaka kroppen. Det är en fullt naturlig reaktion. Att då skicka ned dykare, flytta runt på och fotografera de omkomna för att sedan lämna kvar dem, är som ett stort hån. Sorg utan en riktig begravning är mycket värre. Tsunamikatastrofen visade att svenska politiker trots allt lärt sig någonting sedan Estonia. Nu var det aldrig något snack om att offren skulle identifieras och flygas hem.
Therese
mars 14, 2008 @ 7:33 e m
Jag har varit md om det oerhörda i att förlora ett barn. Jag var sjukskriven i tre månader, sedan jobbade jag halvtid i en månad, slutligen bytte jag jobb. Jag kunde INTE gå tillbaka till min arbetsplats. Det handlar inte om att sorgen i sig ska sjukförklaras, utan att man som människa måste få en chans att förhålla sig till livet och omgivningen. Sorg är absolut ingen sjukdom, utan ett arbete som man måste igenom. Människor på min arbetsplats var skräckslagna för mig, så varje möte var för mig en plåga och JAG var tvungen att ta ansvar för deras rädsla för döden. Jag kunde inte sörja. För mig tog allt slut – och jag var tvungen att skapa ett nytt liv. Hade jag varit tvungen att gå tillbaka efter en vecka hade jag sagt upp mig utan att ha ett annat jobb att gå till. För mig var det INTE bra att ”komma ut bland folk” som välmenande icke-drabbade rådde mig till. Jag försökte, men det jag mådde bäst av var att dra mig undan och bara träffa sådana jag verkligen kände. Jag ber dig att försöka hitta lite empati och ödmjukhet i denna fråga.