Rosenbergs käpphäst
Det blir sånär ett lite roligt syftningsfel i Göran Rosenbergs DN-kolumn där han rider sin gamla käpphäst om att det enda som är fel här i världen är att hävda sig veta något med säkerhet och att använda sitt förnuft. ”Det är … i mitt fall, ganska troligt att världen inte har skapats av Gud eller någon annan form av högre intelligens.” Jo, jag ser också fallet Göran Rosenberg som en bekräftelse på att allt inte är skapat av en högre intelligens, fast det var kanske inte så han menade.
Så till käpphästen. Rosenberg var en gång i tiden säker på att ha skådat sanningen, i en maoistisk sekt på den tiden Mao mördade och förtryckte som värst (precis som Sovjet var som mest hyllat av kommunister under Lenin och Stalin, men intresset avtog i takt med mordfrekvensen). Av denna erfarenhet drog han slutsatsen, inte att kommunismen var fel och farlig, utan att sanningssökande är fel och farligt. På så vis har han ju aldrig haft fel, eftersom det inte finns rätt och fel.
Med denna bekväma slutsats i bagaget kan Rosenberg idag, med samma trosvisshet som tidigare, påstå att de som hävdar sig ha rätt (t ex marknadsliberaler, eller som i det här fallet, folk som inte håller påstådda mirakler eller kringsvävande andeväsenden som en god grund för vare sig kunskap eller etik) per automatik har fel, eftersom de säger sig vara säkra på sin sak. Anför de argument och åberopar förnuft är det bara ytterligare bevis för hur fel de har. Eller fel är inte rätt ord. Rosenberg har egentligen bara sagt sig ”ha problem med” sådana personer, men han får onekligen sina personliga bryderier att låta mer angelägna och allmängiltiga än de kanske borde vara, om man nu inte är Göran Rosenberg.
Egentligen har jag bara en motfråga rörande Rosenbergs käpphäst att det inte är innehållet i en specifik ideologi eller religion som är fel, utan åberopandet av säker kunskap i sig: Varför skulle en tro på jungfrufödslar, onda andar och talande brinnande buskar föda en bättre människosyn eller etik, än säker vetskap om att sådant inte förekommer? Notera att Rosenberg välkomnar det förstnämnda och bannlyser det sistnämnda, som vore han en mästrande Gud fader inför äppelsugna lustgårdsinvånare. Tacka sjutton för att Rosenberg inte vill dödförklara Gud, han vill leka Gud.
Denna fråga gäller även Rosenbergs tidigare ideologi: Hade kommunismens åsiktsförtryck, utplundrande av landets produktiva, enpartivälde, fångläger och massmord varit okej om bara ledarna erkänt sig vara klädsamt osäkra, snarare än tvärsäkra?
Frågan blir än mer relevant då de flesta kända diktatorer blivit paranoida och deras gärning präglats av tvära kast för att till varje pris pröva undersåtarnas lojalitet. Knappast den förnuftiges säkerhet eller det styre enligt objektiva principer som brutala diktatorer brukar tillskrivas av inbitna skeptiker.
Rosenbergs käpphäst har således inte så stor praktisk nytta, vilket kan hänga samman med att det är en absurd föreställning, men visst duger den om man vill rida till storms mot väderkvarnar (eller framstå som djupsinnigt intellektuell och fördomsfri på DN:s ledarsida).
Fredrik
augusti 29, 2007 @ 11:12 f m
Göran Rosenberg=Ellsworth Toohey?
Patrik
augusti 29, 2007 @ 3:35 e m
Det är ju svårt med religionsförsvarare att hantera logik.
Det blir ju lite ”hundar har ben, hundar kan få rabies, därför kan skalbaggar som också har ben få rabies” över det hela.
Däremot gillar jag den ingång som Carl Rudbeck använde i sin poddradio, nämligen att kristendomen är den religion som orsakat bäst resultat för sitt omkringliggande samhälle. Anledningen till detta skulle vara det egalitära budskapet som lade grunden till tanken om mänskliga rättigheter.
Däremot finns det ju ingen anledning att hålla fast vid det proto-vetenskapliga när vi väl lärt oss bättre metoder att skaffa kunskap än att läsa gamla antologier.
F ö är du klockren om Rosenberg. Tänk att vara så fin och sedan haft så fel. Men ändå så fin.
Johan Thaning
augusti 29, 2007 @ 4:31 e m
Att man inte kan veta någonting säkert är en självmotsägelse.
Vilket innebär att påståendet är osant.
Mats
augusti 29, 2007 @ 4:47 e m
Tredje stycket från slutet, ”denna fråga…”, precis där formulerar du kärnan i vad som är problemet i hela Rosenbergs tankevärld. Mycket, mycket bra.
Får jag bara tillägga att jag fick någon av Rosenbergs böcker i present av min far för något år sedan. Jag hade ju aldrig köpt den för egna pengar men du vet hur det är med presenter; man känner sig tvungen att göra en ansträngning.
Den var mycket, mycket värre än jag hade förväntat mig. Jag plågade mig igenom första kapitlet, men sen tog det stopp. Det här var en författare som besitter en fjärdedel eller en femtedel av sin läsekrets intelligens och bildning och intellektuella mognad, men som fortfarande tror att han är bäst i klassen.
David
augusti 29, 2007 @ 5:14 e m
Vad jag inte begriper med Rosenberg och andra kvasireligiösa är varför de fått för sig att vi som tror på vetenskap och rationalitet är lika rabiata som de religiösa. Vetenskapen utsätts löpande för omprövning, alla teser testas gång efter annan, både teoretiskt och (där möjligt) empiriskt. Säg den religion som kan mäta sig med det.
Det måste som du antyder vara relativismen och rädslan för absoluta sanningar som spökar.
Bläckfiskpartiet
augusti 29, 2007 @ 7:54 e m
Vördnadsvärde Lidingövakt,
Bläckfiskpartiet imponeras storligen av Dina digra förkunskaper beträffande Björn Afzelius, som vetenskap betraktad. Partiet är emellertid flera tusen år gammalt och har existerat i en rad olika skepnader sedan begynnelsen. Med anledning av denna smärre floskulit gör det sig alltså inte, att försöka återge den bakomliggande grundtanken med namnet. Vi vill trots detta fortfarande samverka med Dig. Skriv om vårt partis strävan efter konsumentens diktatur på denna bloggsida och se till att enbart inhandla etiopiskt slavkaffe – då kan den politiska lyckan hända Dig. Vi kommer att muta Dig. Var Partiet troget till alla dagars ände, och kom ihåg att rösta Bläckfisk i Europaparlamentsvalet 2009 samt i riksdagsvalet 2010.
johan
augusti 29, 2007 @ 7:58 e m
sanningssökandet innebär i sig en begränsning av en av liberalismens fundament: om man med säkerhet vet att Tes A är sann, och om marknadskrafterna hävdar att A inte är sann, då måste man bejaka A óch förneka marknadskrafterna vilja att framställa A som en sann tes.
Henrik Sundholm
augusti 29, 2007 @ 8:02 e m
Utmärkt sågning =)
Mattias Svensson
augusti 29, 2007 @ 9:51 e m
Johan/
Inga marknadskrafter dikterar vad som är rätt och fel i den mening du hävdar. Hela poängen med marknader är att du gör din bedömning och andra får göra sin. Marknaden är rätt, men det betyder inte att marknaden har rätt.
I så fall skulle jag exempelvis vara socialist eftersom socialister säljer fler böcker (jo, det svider att erkänna, men så är det), kolla på Allsång på Skansen eftersom det är det populäraste programmet och klä mig i höstens modefärger fast jag inte ens vet vilka det är.
Du får nog hem och klura lite till där.
Mattias Svensson
augusti 29, 2007 @ 10:00 e m
Johan H/
Är du agnostiker till jultomten också? Eller till påståendet att enpartistyre med arbetsläger för oliktänkande är destruktivt för människor?
Jag ifrågasätter självklart ”vetenskapligheten” bakom nazism och kommunism, liksom ”den högre sanningen” inom varenda religion. Men det gör inte varje övertygelse till religion, som du skriver.
Och den relevanta frågan är fortfarande om det är hävdandet av något som sant och riktigt som är farligt (vad det än är), medan exempelvis viljan att tvinga andra att lyda och underkasta sig inte behöver vara så farlig om den bara är pragmatisk och osäker. Det är den rosenbergska käpphästen.
David
augusti 29, 2007 @ 11:46 e m
Jag tror minsann att du har läst Ayn Rand 🙂
Mattias Svensson
augusti 30, 2007 @ 8:28 f m
David/
Inte bara läst. Jag har redigerat och lanserat ”Och världen skälvde” och ”Urkällan” i pocketutgåvor och varit gästredaktör för ett temanummer om Ayn Rand i Voltaire. Se gärna länktips i högermarginalen.
JohanH
augusti 30, 2007 @ 9:33 f m
Mattias:
Jag är agnostiker i frågan om tron på en gud – dvs en högre makt som verkar utanför/utifrån den värld vi känner till.
Det är det enda intellektuellt hederliga avseende en ”högre makt”.
Ateism är att ta det hela ett steg längre och påstå att man faktiskt vet vad som försigår där utanför vår värld. Och hur i hela friden kan man veta det om man inte själv är gud? Dessutom är frågan helt ointressant. Den påverkar inte mina åsikter och principer om mänskliga mellanhavanden ett smack.
Jag är inte troende, men i övrigt anser jag alls inte att religion bara är av ondo. Tvärtom tror jag den kan vara en ytterst god kraft i samhället för de allra flesta. Så länge den inte urartar till dogmatism, moralism eller fundamentallism kan den vara en mkt god och ofarlig källan till trygghet och mening hos människor. Det är lite som alkohol; för det allra flesta är den till glädje och ger upprymdhet i tillvaron, men tyvärr ger den också stora problem för de (en mindre andel) som överkonsumerar.
Johan
augusti 30, 2007 @ 1:35 e m
Mattias:
du har uppenbart fel i det du skriver. sanningssökande kan vissa begränsa den klassiska liberalismen i en del konkreta fall:
antag att det finns marknadskrafter som vill framställa intelligent design som en teori av förklaringsvärde likvärd med darwins evolutionsteori inom exempelvis skolväsendet, då måste man som hederlig intellektuell begränsa dessa sanningsanspråk om man samtidigt hävdar att det finns vetande som man med säkerhet kan säga är ett bättre ”vetande” än konkurrerande teorier. detta exempel är i synnerhet aktuellt i Amerika.
Mattias Svensson
augusti 30, 2007 @ 2:23 e m
Johan/
Det finns ingen motsägelse så länge du inte hävdar att man måste slå ner på folk som har fel (exemplevis tror på intelligent design) med våld och restriktioner. Och det är klart att man inte ska. Antingen får man rationellt försöka övertyga dem, eller också får de lära sig av sina egna misstag. Det är trots allt inte ditt problem att frälsa hela världen.
Dumheter och osmakligheter är en del av marknaden, liksom det är en del av politiken. Hela poängen med marknaden är att du inte behöver utsättas för dem om du inte vill.
johan
augusti 30, 2007 @ 2:33 e m
du har rätt i att det trots allt inte är mitt problem att frälsa hela världen. för mig räcker det att opponera mot en relativisering av kunskapsbegreppet. enligt ditt resonemang blir det möjligt att framställa gemena lögner som sanningar – exempelvis inom skolväsendet. du begär för mycket av mig om du vill att jag ska acceptera det. detta exempel fungerar väl för att stryka under att det faktiskt finns statka begränsningar i liberalismen. vad kan ni göra åt det? en möjlighet är att relativisera kunskapsbegreppet och sälja ut era teorier som Det som kan rädda världen. det är synnerligen problematiskt måste jag säga!
JohanH
augusti 30, 2007 @ 3:25 e m
Johan (den andre):
Jag har lite svårt att se vad det är som är så problematiskt i dina ögon.
Både mänskliga rättigheter och kunskap har ett värde inom liberalismen. Kanske främst det förra. Även om kunskap är viktigt så är det ju inte SÅ viktigt att man bör bryta emot rättigheter för dess skull.
Det här är väl knappast en ”stark begränsning i liberalismen”. Snarare ett erkännande att man inte kan få allt exakt som man vill ha det i världen.
Johan
augusti 30, 2007 @ 7:28 e m
Till JohanH
det innebär visst ”starka” begränsningar av den klassiska liberalismen om man begrundar dess implikationer. ontologiskt kan man skarpt skilja mellan (politiska)värderingar och fakta, men värderingar ingår alltid i slutledningar där fakta förekommer – och dessa vetenskapliga faktapåståenden kan vara antingen sanna eller falska. det betyder att, för att man klart ska kunna fatta beslut om något måste man ha klara föreställningar om vad som är sant, och vad som är falskt. det innebär att man måste förneka de krafter som vill framställa lögner som sanningar. att marknadskrafter rent principiellt kan föra med osanningar är så pass självklart att jag inte tänker orda mer om det.
Johan
augusti 30, 2007 @ 9:45 e m
Läs denna artikel:
http://www.expressen.se/nyheter/1.820119/missens-pinsamma-miss
Hur vill ni vilja höja kunskapsnivån hos dessa människor? vill ni låta dem gå i en skola vars kunskapsobjekt är vetenskapligt motiverat, eller vill ni att kristna skolor tillhandahåller utbildningen, grupperingar som förordar att ID har samma förklaringsvärde som evolutionsteorin, att jorden skapades exakt såsom det beskrivs i första moseboken, och att Gud ogillar embryonal stamcellsforskning. det blir möjligt enligt er politiska ideologi.
jag tycker det är skamlöst ohederligt av er. inte minst är det ohederligt gentemot vetenskapsmän som tvingas slösa tid på att överbevisa uppenbara lögner på kunskapens ”marknad”. att vetande inte kan värderas eftet tillgång och efterfrågan borde vara självklart.
Anders
augusti 31, 2007 @ 11:04 e m
Underbar läsning!
Agnosticism är inget annat än intellektuell ryggradslöshet. Det finns inte fler bevis för guds än för tomtens existens och därför måste båda hypoteserna anses likvärdiga. Ateism innebär enbart avsaknad av gudstro, alltså den slutsats som bäst överensstämmer med (o)befintliga bevis. Bevisbördan ligger dessutom alltid på den som avviker från nollhypotesen, i det här fallet den som hävdar guds existens.
Den som tror på en kraft som är 1) obegränsad och 2) oförutsägbar kan tro på precis vad som helst. En teori som förklarar allt, förklarar inget. Därför är och förblir gudshypotesen värdelös.
Vetenskap däremot handlar om att utveckla falsifierbara och naturalistiska modeller utifrån observationer. När en modell förmår förklara, och inte minst förutsäga, alla nya observationer kan vi säga att vi vet något.
Johan
september 1, 2007 @ 11:30 e m
Anders/
en religösa uppfattning behöver inte med nödvändighet innebära ett kunskapsteoretiskt ställlningsstagande. en del människor kommer att vara religösa även om det inte finns några vetenskapliga belägg för det, eftersom människan inte endast består av förnuft utan även av ett känsloliv och detta känsloliv låter sig sällan begränsas av logiska slutledningar. min syn på religion kan förklaras med Dostojevskijs 2+2=5: viljan till mening är starkare än logikens krav på stringens.
Olof
september 9, 2007 @ 6:35 f m
När folk börjar nämna figurer från ”Atlas Shrugged” visar det att något gått allvarligt fel.
Snyggt jobbat, Fredrik!
CalleC
augusti 28, 2008 @ 10:34 f m
Olof: Ellsworth Toohey figurerar i ”The Fountainhead”, inte i ”Atlas Shrugged”.