Systemet för åsiktskontroll
”Anser du att systembolagets monopol på försäljning av alkohol skall finnas kvar i Sverige?” Den frågan måste den som vill ha sommarjobb på Systembolaget svara på. ”För att jobba hos Systembolaget måste man tro på vår uppgift” säger personalchefen Karin Furevik och antyder därmed att åsiktsfrågan utöver att registreras har ett rätt svar och ett fel svar för den som vill jobba med alkoholförsäljning i Sverige.
Systemet är byggt på lojalitetsförklaringar av den här typen. Forna tiders motbokskontrollanter roade sig med att ställa frågan till de ansökande om de föredrog motbokssystemet eller fri sprit. Den törstige fick vackert svälja förtreten och ge det svar som byråkraten önskade höra.
Idag får Systembyråkratin rörande den törstiga allmänheten nöja sig med att varje år driva stora annonskampanjer om det förträffliga i att alkoholen säljs av ett monopol. Just eftersom vi har monopol finns det ingen som kan säga emot, åtminstone inte i stora annonskampanjer förbehållna företag. Försäljningskontroll leder till åsiktskontroll, precis enligt den odemokratiska ”desintresseringstanke” som en gång motiverade den.
Att de anställda från och med i år avkrävs en politisk lojalitetsförklaring är förvisso ett återfall i totalitär riktning, men knappast förvånande givet Systemets syfte och historia. Om detta skriver jag i det kommande numret av kulturmagasinet Voltaire, med arbetsrubriken ”Att dricka i DDR-Sverige”.
(Nyheten via Monopolet i Sverige)
Ulf Börgesson
juni 25, 2008 @ 3:51 e m
Det måste innebära att om monopolet upphör måste den befintliga personalen sägas upp:-)
Butcher Bird
juni 25, 2008 @ 4:45 e m
Jag har valt trots mina övriga positiva åsikter om konkurrens, frihandel, öppen marknad att inte tycka att systemet skall försvinna. Jag tycker helt enkelt inte att nackdelarna överträffar fördelarna. Priset är ok, utbudet är ok, personalen välutbildad och jag har inget emot att de försöker stoppa ungdomar från att börja supa. Min enda invändning är tillgängligheten pga snåla öppettider. ”Varför laga något som inte är trasigt” kan man sammanfatta det.
Martin Evald
juni 25, 2008 @ 8:26 e m
Att Systembolaget konkurrensutsätts innebär mycket riktigt inte på långa vägar att de måste eller kommer att försvinna. Som Butcher Bird själv skriver så ligger de relativt bra till pris- och utbudsmässigt.
Mattias Svensson
juni 25, 2008 @ 8:48 e m
I jämförelse med vad då? 😉
Lillan
juni 25, 2008 @ 11:39 e m
Varför får inte de på systemet hindra allt för fulla människor från att köpa sprit, när de på barer får det?? Jag var på systemet och en påverkad alkis stod i kön framför mej, hon borde ha blivit nekad.. varför inte??
http://www.metrobloggen.se/Trican
Patrik S
juni 26, 2008 @ 7:43 f m
”Man vet vad man har, men inte vad man får”.
Det är asdyrt och krångligt att leta reda på fräna ölsorter som man vill få hem till dörren. Nya kundvänliga tjänster utvecklas i betydligt långsammare takt än på en marknad.
Folk som är nöjda med Systembolaget har:
a) dålig koll på alkoholdrycker
b) dålig koll på hur en konsumentmarknad kan utvecklas när det råder konkurrens
c) dålig koll på andra människors preferenser
d) allt ovanstående
Och vad ska man jämföra med när det gäller utbudet i dagens butiker? Jo, det är bättre än för 20 år sedan, men i vilket land är det inte det?
Jonas V
juni 26, 2008 @ 9:21 f m
@Lillan,
jo, de får förbjuda berusade att köpa.
@Patrik S,
ett besök i en vinbutik i Köpenhamn igår påminde mig om annat också. För det första var butiken trevlig att komma in i. Jag hatar systembolagets butiker för de ser ut som butiker i DDR. Bemötandet är också av ett helt annat slag än det man får på systemet. De som jobbar där har ett helt annat förhållande till de varor de säljer. I stället för en byråkrat möter man en person som är intresserad av det de håller på med.
För min del hoppas jag skiten försvinner snarast.