Varning för folkpartismen
Visst är det viktigt att upplysa om kommunismens brott, alldeles för viktigt för att anförtro åt en statlig myndighet. I dagsläget är det dock mer av nöden att upplysa om centralstyrets förbannelse, vad Hayek med en lite felaktig analys (där i stort sett inga mänskliga institutioner kunde ifrågasättas och omprövas rationellt) kallade ”det stora misstaget” (”the fatal conceit”). Redan för några år sedan skrev jag en analys om var detta problem är som störst – i folkpartiet:
”De varmaste anhängarna av den politiskt planerade tillvaron tillhör i dag inte socialdemokratin eller ens någon sekt på den yttersta vänsterkanten. De är folkpartister.
Det är ingen slump att just folkpartiet räknat ut att en dagisgrupp ska innehålla 15 barn, en skolklass 25 elever och ett långvårdsrum en patient. De vet allt, framför allt om hur samhället ska organiseras. Vill du ha ett tvärsäkert besked om från vilken ålder betyg är en lämplig utvärderingsskala, procentsatsen inklusive decimaler för den optimala ersättningsnivån vid sjukfrånvaro eller när och hur diskrimineringsfrågor bör tas upp i läkarutbildningen? Fråga en folkpartist.”
Folkpartiet när en närmast religiös tro till regler och diktat från ovan (ju högre politisk nivå, desto bättre, därav vurmen för EU och drömmen om en världsregering som en dag ska ställa allt tillrätta), ett välvilligt tvång för att få fart och fason på en befolkning som inte tros ha någon egen förmåga att lösa problem och där olikheter och avvikelser ses som hotfulla. Det är ledstjärnan för några av de dummaste och rent farliga förslagen som kommit från regeringen på sistone.
Ta det här med att låta en myndighet diktera historieskrivningen med riktade kampanjer mot skolelever och andra formbara. Folkpartiet har länge kämpat för att låta denna myndighet sköta opinionsbildningsarbetet kring kommunismens brott. Snacka om backlash. Forum för levande historia är nämligen befolkad med vänsterfolk utan minsta intresse att upplysa om kommunismens enpartistyre, fångläger, censur, planekonomi och massmord på oliktänkande, ”borgare” och ”profitörer”.
Till slut har nu Jan Björklund forcerat ur Levande historia en kampanj. Ett stycke meningslös lidandeporr där tragiska människoöden och drastiska siffror gjorts ”oideologiska” genom att skiljas från de föreställningar som mördarna agerade utifrån, i detta fall de kommunistiska. Myndigheten har som statens ”opartiska” röst etablerat en mainstream enligt vilken förtrycket inte skedde av ideologiska skäl, där en ideologi aldrig mördat någon (är detsamma sant om nationalsocialismen?) och där kommunismens klasshat och nivelleringsambition rentav beskrivs som ”en vacker tanke” (så här vacker är den). Därtill har Björklund bjudit varenda kommunistisk historierevisionist på ett fullt legitimt motargument genom sitt auktoritära agerande att låta staten bedriva kampanj mot deras ideologi.
Tvång är fördummande och socialt splittrande, det är läxan folkpartiet måste lära sig. Men de går på samma mina om och om igen. Här om veckan kom en testballong om att tvinga invandrarflickor att delta i sex- och simundervisning allt i den upplysta jämlikhetens namn.
Folkpartiet som vurmar så för historien torde veta att något av det värsta förtryck som förekommit, även i demokratier, skett då en välmenande statsmakt velat tvinga på det uppväxande släktet andra värderingar än dem deras föräldrar kunde befaras ge dem. Några av de ivrigaste tillskyndarna av offentlig skolgång i USA var Ku-Klux-Klan, detta för att katolska skolbarn skulle inskolas i den rätta protestantiska läran. Deras föräldrar kunde få tro på vad de ville, men deras barn skulle ”räddas” medelst karikatyrer och förnedrande beskrivningar av deras föräldrars tro. Så blev det också.
Nu är regeringen på väg att göra samma sak med förslag riktade mot muslimska föräldrar. Visst, vi kan och bör protestera mot inskränkta attityder mot kvinnor och göra vad vi kan för att motverka dem. Men tvång och obligatorier kommer bara att ställa barnen mot deras föräldrar, skapa en vi-mot-dem situation där de tvingas välja endera sidan. Det är precis med idiotregleringar som slöjförbud och undervisningstvång för perifera färdigheter som en stor religiös befolkning kan alieneras från det svenska samhället och rekryteras av militanta islamister. Inte hjälper det barnen heller: nog vore en flicka bättre betjänt av en muslimsk friskola där hon får lära sig läsa och räkna ordentligt, låt vara i Koranen, än av en dassig kommunal skola där hon förvisso får lära sig trä en kondom på en banan redan i mellanstadiet? Ändå är det de förstnämnda skolorna som folkpartiet vill ha restriktioner mot.
Skolområdet präglas över huvud taget av fördummande och fördyrande förslag i folkpartiets spår. Historia har adderats som ännu ett obligatoriskt ämne som alla måste läsa på gymnasiet. Studietrötta får ännu ett teoretiskt ämne för att tillmötesgå särintressen i riksdagen. Igår kom så förslaget om att införa skråväsende i skolan, genom legitimationskrav för att få undervisa. Precis den lärarutbildning som folkpartiet dömt ut ska bli den enda vägen in i läraryrket. Ett skrå skapas med högre lönekostnader och sämre urval och därmed sämre undervisning som följd. Det finns inte en skola som redan med dagens regler tvingats avstå från att anställa exempelvis en ingenjör som matematiklärare eller en konstnär som bildlärare därför att det funnits en formellt kvalificerad men sämre, inte sällan rent usel, lärare som enligt reglerna går före. Det må vara att utbildade lärare generellt sett är bättre, men undantagen är många nog för att lämna anställningsbesluten till de enskilda skolorna. Studier har för övrigt inte kunnat påvisa några kvalitetsskillnader där fler obehöriga lärare använts.
Det är dags att lära av historien och förpassa centralstyret och tilltron till statliga tvångsåtgärder till historiens skräphög. Den verkligt destruktiva variant av denna ideologi som hotar oss just nu är inte kommunismen, det är folkpartismen. Om detta må vi berätta.
Mickis
april 3, 2008 @ 1:25 e m
Jag sitteser din blogg, och håller faktiskt med dig till 100%.
Sen har jag en egen uppfattad syn på de”blå” blockets syn på förskolan, att det ska vara just ex antal barn per fröken.
Visst det är bra men inte när det ska vara 10 ungar per lärare, som dem sen ska ha koll på samtidigt.
Och när de ska ha koll på ungarna, så skär de ner budgeten i smyg bakom en ridå nånstans på dramaten.
De vill inte ens konfrontera samhället när frågor kring de ekonomiska dras fram ur leran.
Nu var det kanske inte ett svar på din blogg men jag kom på detta via din blogg, jag vet inte vad du ser på de nya ”blåa” sverige? Jag tycker att vi borde göra en militär kupp och ta över makten och ge den till de underminerade i samhället.
Ha det bra o sköt om dig
CalleC
april 3, 2008 @ 2:14 e m
Själv måste jag säga att Jan Björklunds skolpolitik på det hela taget är bra. Tidigare betyg, ordning och reda, mindre flum – det var vad jag själv efterlyste som högstadieelev kring -90. Sossarna tror att allt kan lösas genom att ösa in mer stålar (som att polera en bajskorv om skolan inte är bra uppbyggd från början). Detta recept funkar oavsett om skolan är privat eller offentlig.
Huruvida skolan sedan bör vara privat eller offentlig är en annan diskussion. Den utbildningspolitiska debatten skulle bli klarare om man höll isär dessa två frågor.
CCC
april 3, 2008 @ 2:25 e m
Ge makten till de UNDERMINERADE i samhället??? Jättebra, det tycker jag också…
Adolf Hansson
april 3, 2008 @ 4:03 e m
Alla folkpartister är potentiella och latenta sossar som älskar reglering. Kolla bara bedrövelsen Westerberg lämnade efter sig i detta parti.
Upp som en sol, ner som en pannkaka, men blev han inte utsedd till årets ”kvinna” eller liknande dumhet inna ridån gick ner för denne stolle.
jojjo
april 3, 2008 @ 5:04 e m
Läste Ayn Rand-utdraget och det var tamejfan bland det bästa jag läst! Lika bra som Peter Englund!!
Sedan håller jag helt med dig i ”Forum för levande historia”-frågan men inte skolfrågan. Att tala om ”muslimska barn” är sjukt (jag påstår _inte_ att du jör det, jag har flummat iväg lite från ämnet) och jag föredrar faktiskt att alla tvingas delta i samma smådårliga undervisning (som natuligtvis bör vara, i huvudsak, privat), än att en del tvingas till usel och nedbrytande undervisning av sina galna förändrar (även barn har rättigheter). Att göra det som vissa sekter gör med sina barn är misshandel av det mest jävulska och avskyvärda slag; de krossar barnens personlighet, deras själ och deras individualitet. Inget straff är högt nog för det!
hajjen
april 3, 2008 @ 6:51 e m
Mattias, du skriver lätt den bästa politiska bloggen i landet. Din stringens och dina intressanta infallsvinklar är helt klart både inspirerande och upplyftande. Men tyvärr sticker en specifik del av det här inlägget ut som ovanligt tunt.
?Men tvång och obligatorier kommer bara att ställa barnen mot deras föräldrar, skapa en vi-mot-dem situation där de tvingas välja endera sidan. Det är precis med idiotregleringar som slöjförbud och undervisningstvång för perifera färdigheter som en stor religiös befolkning kan alieneras från det svenska samhället och rekryteras av militanta islamister. Inte hjälper det barnen heller: nog vore en flicka bättre betjänt av en muslimsk friskola där hon får lära sig läsa och räkna ordentligt, låt vara i Koranen, än av en dassig kommunal skola där hon förvisso får lära sig trä en kondom på en banan redan i mellanstadiet??
De stackars barn som tvingas ha slöja och hindras från att fullt ut delta i olika skolaktiviteter kommer ju knappast att få det lättare bara för att man blundar för problemet. För att dessa barn ska kunna frigöra sig från sina förädrars värderingar kommer det krävas en konfrontation oavsett om samhället respekterar föräldrarnas vilja eller inte. Eller vad anser du att ett förbud mot att gifta bort barn eller arrangerade bröllop är om inte annat än en konfrontation mellan barn och deras föräldrar? Eller förbud mot hedersmord? Föräldrarnas vilja ställs mot barnens. Föräldrarna påverkas ju knappast av argument utan håller stenhårt på sina gamla, förkastliga värderingar. Det krävs inte så lite konfrontation för att ändra dem.
Och helt seriöst så vet jag inte om det verkligen är bättre med en läskunnig muslimsk fanatiker framför en halvt analfabetisk, sekulariserad flicka som åtminstone vet hur hon kan skydda sig mot oönskade graviditeter och allehanda sjukdomar.
Men visst, jag är principiellt emot skolplikt eftersom det bygger på tvång. Och jag är för muslimska friskolor av motsatt anledning: i ett fritt samhälle ska inte staten diktera vad som ska läras ut. Även om vissa av dem skulle lära ut rent strunt som att Allah skapade världen på 7 dagar.
Men man måste ändå kunna erkänna att även om medlet är ont så skulle en lagstiftning som förbjuder slöja (eller andra religiösa symboler i skolan) göra livet lättare för många flickor: trycket på föräldrarna att acceptera sekulära värderingar ökar helt klart. Att vara för frihet för tyvärr med sig nackdelen att man måste avstå från att använda tvång i gott syfte, i de ytterst få fall där tvång faktiskt kan ha goda syften. Det får man ta som liberal och istället hitta andra sätt att komma till skott med angelägna problem. Men att försöka basera sin argumentation för ett friare skolväsende på orealistiska grunder är inte rätt väg att gå.
jojjo
april 3, 2008 @ 8:46 e m
Hajjen/
Precksist!!
Pelle
april 8, 2008 @ 10:48 f m
Jag tolkar ditt inlägg som att du är mot skolplikten. Lite så där charmigt modernt pre 1842-retro av dig.