Ayn Rand – en ständig referens
Under den rubriken skrev jag om Ayn Rands Och världen skälvde när Timbro och Captus Tidning förra året ordnade en essätävling kring boken. Där radade jag upp ett par företeelser som fick mig att tänka på Och världen skälvde och den filosofiska referensram som presenteras där. När jag på sistone bläddrat i tidningar och böcker har jag hittat ett par till.
Ta det här med pengar. För några dagar sedan intervjuades arvtagerskan Sigrid Rausing i Dagens Nyheter och vräker där ut sitt har mot folk som ägnar sig åt att få välstånd att växa: ”Att inte göra något, utan bara få kapitalet att föröka sig, det är som en mentalsjukdom, en besatthet”. ”Inte göra något”? Hennes far var tvungen att ta fram och lansera en helt ny och bättre förpackningsprocess för att kunna lämna en förmögenhet i hennes otacksamma händer. Var det sinnessjukt kanske?
Sigrid Rausing ägnar sig nämligen åt att ge bort sina ärvda pengar, filantropi. Det står henne fritt, men det finns ingen anledning att betrakta henne som ädlare för att hon som socialantropolog tillbringat ett år med att progga runt bland fattiga på en estnisk före detta kolchos. Det är så uppenbart att hon inte klarat av att leva upp till den förmögenhet och det familjeföretag hon ärvde och som hon är ”lättad” över att inte ha ansvar för. Förståeligt, men det gör henne knappast ädlare än dem som bättre förvaltar sina ärvda förmögenheter och får dem att öka. Och det ger henne definitivt ingen rätt att betrakta de senare som sinnessjuka och latmaskar (varför skulle hon vara ”lättad” om det var att göra ”ingenting”?). Det är hon själv som valt den enkla vägen, välstånd är mycket enklare att göra av med än att skapa.
Och så kommer den gamla ondskefulla floskeln ”om man är förmögen så ska en del av kapitalet gå tillbaka till samhället”. Som blygsamhet från någon rik kapitalist som inte vill gnida sin framgång i ansiktet på de medmänniskor han eller hon av generositet och välvilja vill hjälpa kan man möjligen tolerera detta uttryck, men inte när det används som en förkastelsedom över alla som tjänar pengar (på att förse andra med bättre och billigare produkter och tjänster än de annars kunnat välja).
Talet om att betala tillbaka antyder skuld, men det är ju knappast för att Ruben Rausing gjort något ont som förmögenheten skapats, och inte heller av skuldkänsla utan av välvilja som exempelvis Bill Gates eller Warren Buffet väljer att dela med sig.
Snacka om att Fransisco D’Anconias penningtal är aktuellt än idag.
Eller ta Rands avklädning av kultureliten i sina pricksäkra observationer av deras syn på människan och det viktiga i livet. För någon vecka sedan kom pjäsen ”M som i människa”. Vem var den utvalda representanten för arten människa? Mördaren och kvinnoantastaren Mijailo Mijailovic, vars vidrigheter naturligtvis skylls på ”samhället”. Nej, en kallblodig mördare representerar inte människan eller mänskligheten (och nej, fanskapet var inget offer).
Lars Noréns senaste pjäs Fördold framställer det som att ett vanligt medelklasskvarter är fullt av pedofiler, vardagsbrottslingar och kräk levandes tomma, glädjelösa liv. Vilken härlig tillit till sina medmänniskor han måste ha, Lasse.
Inte undra på att denna kulturelit avskyr Ayn Rand som pesten. Rand, som lyfter fram och dramatiserar mänsklighetens bästa sidor och det extatiska äventyr som är livet, skylls för att vara kall och antihumanistisk av samma människor som i Lars Norén finner ”tröstande bekräftelse” och en ”påminnelse om människan bakom bruset”. Det säger mer om dem än om Rand.
Mest saknar jag nog Rand i mer akademiska sammanhang. Hur ofta har man inte sett folk trassla in sig fullständigt när de misslyckas med att begreppsliggöra de distinktioner som Rand så tydligt åskådliggör. Jag läser ekonomi och psykologiprofessorn Barry Schwartz bok ”The paradox of choice” och lider överseende med denne överskattade intellektuelle ungefär som med min ettochetthalvtårings ihärdiga försök att klättra upp sin barnstol, när Schwartz försöker bena ut att undersökningar visar att den som är lycklig bryr sig mindre om att mäta sig med andra utan ser till sina egna prestationer, medan den som ständigt och oroligt mäter sig med andra kan tjäna mer, ha ett objektivt mer ansett yrke och bättre ställning men ändå vara olyckligare.
För den som kunnat jämföra Hank Rearden med Orren Boyle (eller Howard Roark med Peter Keating) framstår detta vare sig som konstigt eller svårbegripligt. Att leva för sin egen skull, enligt egna objektiva kriterier snarare än i ängslig relativ jämförelse med andra, är både rättfärdigt och lyckobringande.
Ellsworth M. Toohey
oktober 6, 2007 @ 3:47 e m
Att en särpräglad egoist som Mattias Svensson kritiserar en välgörare som Sigrid Rausing är inte förvånande. Ändock kan vi inte undgå att beklaga oss över vilken trångsynthet som präglar Mattias Svenssons tankar, de få han företar sig.
Mattias Svensson
oktober 6, 2007 @ 6:04 e m
Ser man på, ”en liten röst”. Fast i denna bättre värld inte parasiterandes på någon framgångsrik medieentreprenörs vedermödor, utan på en egen blogg. Finns inget så ynkligt som en ensam kollektivist, även om det naturligtvis ses med viss sympati av oss individualister.
Toohey vet naturligtvis bättre än att ge sig på att besvara på vilket sätt kolchosumgänge skulle vara ädlare än att förse världen med bättre och billigare förpackningar, eller att försvara Sigrid Rausings vulgära sinnessjukförklaring av välståndsskapande. Istället staplas invektiv, förvisso med viss känsla för det arkitektoniskt monumentala och individuellt förminskande. En del låter sig säkert imponeras.
(För oinitierade. Här har alltså en snubbe startat en blogg med namn efter en av skurkarna i Ayn Rand-romanen ”The Fountainhead”, arkitekturkritikern Ellsworth M Toohey och döpt den efter Tooheys kolumn ”En liten röst”. Fantastiskt! Eller fanatiskt. Och det är ju inte utan att man undrar om det är satir över vänstern, eller av den?)
Johanne
oktober 7, 2007 @ 4:14 e m
Men de som får av hennes pengar är nog jättetacksamma, och att ge till dem som har mindre , visst sjuttin är det ÄDELT!
Mattias Svensson
oktober 7, 2007 @ 4:34 e m
Johanne/
Generositet kan mycket väl vara ädelt, och jag har inget att invända mot att folk ger bort sina pengar. Men det är ingen storslagen prestation, vem som helst kan ge bort och göra av med pengar. Och det gör henne inte finare än dem som istället ägnar sig åt att förränta dem, vilket hon låter påskina.
Ska vi jämföra så undrar jag om inte folk på den gamla kolchosen blivit ännu gladare om Sigrid Rausing dragit igång en fabrik där de kunde arbeta och försörja sig, än bedrev sociologiska studier i deras sällskap.
Per-Olof Samuelsson
oktober 8, 2007 @ 6:28 e m
Jag tror nog Uncle Elsies nya blogg är avsedd som ironi.
ClaesW
oktober 9, 2007 @ 8:34 e m
”Det är så uppenbart att hon inte klarat av att leva upp till den förmögenhet och det familjeföretag hon ärvde..”
Vilken otrooooligt tråkig syn på livet. Har det slagit skribenten att hon kanske helt enkelt inte hade någon lust? Randianer har väldigt svårt att förstå att det finns andra vägar att gå än att sträva efter att bli en Hank Rearden.
Mattias Svensson
oktober 10, 2007 @ 8:39 f m
Claes/
Om du stavat dig igenom ett enda ord till efter meningen du citerar, så har du svaret. ”Förståeligt”. Men för att vara ännu tydligare: Jag hade inte heller velat förvalta en större industrikoncern. Sigrid Rausing får naturligtvis göra vad hon vill med sina pengar och sitt liv, fattas bara annat. Det är hennes värderingar jag invänder mot.
Slog det dig aldrig att om det bara handlade om att hon brann för att göra något specifikt annat i livet, så skulle hon kanske inte dömt ut den bortvalda karriärbanan som en mentalsjukdom?
olind
oktober 11, 2007 @ 10:29 e m
Det finns en grundläggande förvillelse i ditt resonemang. Du förutsätter att allt skapande av rikedom innebär utveckling av välstånd för samhället i stort. Så är det ju inte. Mycket i det fria näringslivet är destruktivt trots att det mesta är konstruktivt. Monopolbildning, patent, riskkapitalföretag som tömmer företag på tillgångar, manipulation av penning- och aktiemarknader. Det finns hur många exempel som helst på frihetens avarter. Rausing hittade visserligen på nydanande förpackningar men hans enorma förmögenhet kom tack var att han kunde hindra andra att konkurrera om att tillverka den. Monopol, du vet. Hur moraliskt högtstående är det?
Mattias Svensson
oktober 11, 2007 @ 11:37 e m
Olind/
Monopolanklagelserna mot just Rausing gällde en process som företaget själva tagit fram, så de var rätt löjliga. Det är klart att ett företag har en stor andel då.
Generellt är monopol inte något större problem så länge du har en fri marknad och potentiell konkurrens genom fritt inträde. Det är bara med statliga privilegier som monopol kan förvärvas och bibehållas på annat sätt än att bäst tjäna konsumenten.
olind
oktober 17, 2007 @ 9:29 e m
Mattias.
Det där är en konstig inställning, vanlig bland nyliberaler. Jag kan inte förstå annat än att det är ideologisk besatthet som får er att vända svart till vitt. Ur medborgarnas synpunkt är ju den enda formen av monopol som är uthärdlig och icke skadlig det offentliga monopolet. Det står ju under demokratisk kontroll till skillnad från privata monopol. Det är ju lika dumt att hävda att medborgaren är fri i en oreglerad marknadsekonomi som att hävda att medborgaren är fri under proletareatets diktatur. Eller lika sant om man vill se det så. Vissa människor är väldigt fria i båda systemen. Inte samma människor dock.
Mattias Svensson
oktober 17, 2007 @ 10:37 e m
Olind/
Med invektiv och floskler kommer du inte långt. Mot monopollagstiftning bör man vara kritisk, både i teorin och i praktiken. Teoretiskt är det ju en lag som kan straffa företag för att ta ut för höga priser (monopoltendenser), för låga priser (dumpning) eller samma priser som andra (kartellbildning). Det lägger stor och godtycklig makt i händerna på en byråkrati, precis motsatsen till lagstyre och transparens. Hur motiverar du en sådan lag, för det första? Det är dessutom upp till byråkratin att definiera relevanta marknader, vilket är stora delar av trixet. Tillräckligt snävt är nämligen alla affärsidkare monopolister. Vill minnas en dom i EU-kommissionen där den relevanta marknaden inte var passagerarflyplan, utan passagerarflygplan med mellan 50 och 150 säten eller något liknande.
Och varför är det ett problem om ett företag helt enkelt säljer mycket till många kunder och således blir populärare än sina konkurrenter?
Monopol var redan i den klassiska ekonomiska litteraturen något annat, alltså statliga ingrepp för att skydda eller upprätthålla existerande företag mot konkurrens, så att de inte längre behöver tillhandahålla bäst eller billigast varor. Däri ligger problemen, inte på en fri marknad med fritt tillträde och fri konkurrens.
olind
oktober 26, 2007 @ 9:05 e m
Nej visst. På en fri marknad med fritt tillträde och fri konkurrens finns inte problemen. Vi är helt överens. Men ser du inte att du är lika ideologiskt förblindad som den värsta stalinist? Du pratar om en teoretisk modell som inte existerar och aldrig kommer att existera. Det finns ju inga problem i en perfekt kommunistisk ekonomi heller. Eller i en diktatur under en perfekt furste. Politik borde väl handla om vår tillvaro, inte våra drömmar? Dom regler som passar i en perfekt värld kan du ju inte tillämpa i en korrupt eller ofullständig. Om du inte är dum, vilket jag betvivlar, så är du manipulativ. Dvs förespråkar nåt du vet inte fungerar. Jag undrar varför.
Mattias Svensson
oktober 27, 2007 @ 12:41 f m
Olind/
Klirr i glashuset. Det finns ju ingen som anser annat än att den neoklassiska modell ur vilken man härleder ”idealet” om perfekt konkurrens, och behovet av konkurrenslagstiftning, är just en teori utan närmare anknytning till verkligheten. I den modellen är fö alla varor homogena, som i öststaterna.
Konkurrensen på marknaden är ju en sökprocess som används just för att vi inte på förhand känner den bästa vägen att nå ett visst resultat, en process som ständigt upprepas och förbättras. Läs lite Hayek så ska nog den där dogmatismen snart vara ett minne blott.
Eller titta på konkreta fall där myndigheter på lösa grunder trakasserar och fängslar folk som inte begått något annat brott än att vara framgångsrika i affärer (vanligen på inrådan av någon bitter konkurrent) eller i värsta fall begått just sådana handlingar som när staten ägnar sig åt de anses vara högsta samhällsvisdom. Knappast något för en rättsstat att vara stolt över.
olind
oktober 28, 2007 @ 10:21 f m
Ditt senaste svar förstod jag inte. Jo, jag kunde läsa vad du skrev, men jag förstår inte vad du vill säga.
Jag gissar att vi associerar helt olika på vissa ord. När jag läser ”monopol” tänker jag på marknadsdominans generellt. Du verkar koppla monopolens effekter som ofrihet och godtycke enbart till offentliga verksamheter.
Det är lika hopplöst som att diskutera demokrati eller valfrihet. För en nyliberal räcker det ju med att man får rösta eller att man kan avstå att köpa en vara. Om ni nyliberaler mörkar för begreppet makt förblir era argument tomma teorier. I verkligheten, där vi faktiskt befinner oss vare sig du vill eller inte, bestämmer maktfördelningen om det råder demokrati eller valfrihet på riktigt.
Maktfördelningen oss medborgare emellan förskjuts i en odemokratisk riktning av privata monopol, patent och upphovsrätt tex. Inte av offentlig verksamhet under demokratisk kontroll. Däremot miskar möjligheten för enskilda att dominera andra enskilda där staten har monopol. Det är väl för demokratiskt för en nyliberal att stå ut med.
Mattias Svensson
oktober 28, 2007 @ 11:37 f m
Olind/
Då har vi nog samma känsla, men jag ska försöka. Det kan uppstå monopol på en fri marknad, men det är ingen ödesbunden utveckling och behöver inte vara ett problem. På 1980-talet var många bekymrade över IBM:s makt på dataområdet, var är den idag? Nu är det microsoft, men inget säger att de dominerar imorgon och de har konkurrenter redo att ta över.
Konkurrenslagstiftning är därtill en godtycklig verksamhet, vad som bevisar monopolistiskt beteende ligger väldigt mycket i betraktarens öga, vilket gör sådan lagstiftning olämplig i ett rättssamhälle.
Skadliga monopol finns nästan alltid tack vare ett statligt privilegium av något slag. Patent och upphovsrätt är ju skapade för att åstadkomma ett slags monopol (om de är till skada eller nytta kan diskuteras, det splittrar liberaler). Men även tullskydd, subventioner och annan statlig särbehandling kan ge monopolställning. Gemensamt för detta är att staten genom att gripa in skiljer företaget från beroendet av att förse kunder med bättre och billigare varor än konkurrenterna. Detta är anledningen till att ekonomi och stat bör skiljas åt, alltså en liten stat och fri marknad. Med stat och kapital i varsin båt kan vi kontrollera dem båda, samarbetar de är det oss andra som piskan viner över. Det är den liberala tanken. Precis som i den gamla slagdängan av Blå Tåget.
olind
oktober 28, 2007 @ 9:08 e m
Hoppsan! Jag tror att Blå Tåget skulle ha en hel del att invända mot att du använder dem som stöd för dina åsikter. Deras poäng var ju att staten borde vara en starkare motkraft mot kapitalets makt. Din att staten helt ska kapitulera. Din sammanfattning av den liberala tanken är också rätt magstark. Och felaktig. Liberalismen är en mycket mer komplex filosofi än så, eller hur? Jag har dessutom inget problem med liberalismen i dess mänskliga form företrädd av tex John Rawls. Det är nyliberalismens verklighetsfrånvända fanatism och statsfientliga antidemokrati med mörkmänniskor som Nozick och Rand i spetsen jag avskyr. Att förneka behovet av gemensamma demokratiska beslut med hänvisning till tokerier om individuella egoistiskt rationella ställningstaganden kan ju ingen människa som någonsin varit utanför sin egen dörr ställa sig bakom. Fria val finns inte. Alltså faller nyliberalismen och nattväktarstatens ideologier på att själva grundstenen är en illusion.
Mattias Svensson
oktober 28, 2007 @ 10:15 e m
Olind/
Det finns en enkel distinktion som kan göra livet enklare för dig. Rawls är inte liberal, han är socialliberal. Och varför skulle det vara mer ”mänskligt” att teoretisera fram regler utifrån fantasifigurer som du klär på och av egenskaper som det passar? Det är ju lite ironiskt att du nämner en sådan tänkare som mer verklighetsanknuten.
Vad gäller ditt känsloliv inför diverse fenomen har jag ingen anledning eller intresse att kommentera. Jag väljer bort det, jo man kan välja sådant vet du.
Staffan
februari 15, 2008 @ 2:46 e m
Mattias, jag ser att du gillar Ayn Rand. Gillar du hennes sätt att hantera politiska oliktänkande inom den egna sekten också? Objektivisterna är ju rätt fascinerande i mina ögon. Inte för att jag imponeras av den fyrkantiga och förenklade världsbilden, utan för att de demonsterar att även människor som säger sig ha individuell frihet som högsta riktmärke kan bete sig som maoistiska kulturrevolutionärer. Rands skräckvälde och den totala konforminsm hon krävde av sina undersåtar ställer väl de höga ideal som hon presenterar i sina böcker i ett dystert perspektiv, eller vad säger du?
Mattias Svensson
februari 15, 2008 @ 3:08 e m
Staffan/
Det lilla jag vet stämmer inte riktigt med din beskrivning. Mitt intresse för Rand rör mest vad hon har skrivit, jag har ingen större lust att engarera mig i någon rörelse och tror inte heller på idén. Delvis av erfarenheter beskrivna i min artikel ”Nyliberal revolution” i högermarginalen.
Är du uppriktigt intresserad av Rands privatliv etc så har jag skrivit ett ”Mastodontinlägg i snaskig sidodebatt” på s 61-65 i denna pdf: http://www.fmsf.se/fileadmin/files/Svensklinje/SvL_2005_nr3.pdf
Johan L
augusti 4, 2008 @ 11:43 e m
Klockrent. Ayn Rand var precis som liberaler (ej socioliberaler) före sin tid, fortfarande.
Johan L
augusti 4, 2008 @ 11:45 e m
För övrigt är det lätt att vara generös med pengar man själv inte skapat. Att skapa pengar är ju det som är svårt, inte att ge bort dem.
Hylla den som möjligjorde genrositeten, nämligen den som skapade värdet av pengarna. Inte dottern med andra ord.
P
augusti 12, 2008 @ 12:14 f m
Skälet till att Rand, till skillnad från t ex Nozick, ignoreras av fackfilosofien är att hon inte möter kraven på logik och tankereda. Se t ex hennes skrattretande pantade ”bevis” mot Humes giljotin; vilket är ekvivalent med att ”bevisa” att 2+2=5 genom att skriva på ett papper: ”2+2=5”.
För en logisk-analytisk kritik av Rand, se t ex den här:
http://home.sprynet.com/~owl1/rand5.htm
Parentetiskt kan jag berätta att de randianer jag träffat på utan undantag varit helt utan kunskaper i filosofi. dessutom med en inställning till kunskap som utesluter alla käller förutom Rand.
Avslutningsvis kan man ju påpeka att hennes skönlitterära gärning är undermålig. Ett exempel: Den litterära genren dialog, som den skapades och förvaltades av de greker hon inte läst (t ex Platon) är en dramatisk genre, vilket betyder att den som författaren ger rollen som moståndare inte skall porträtteras som alltigenom korkad. I Rands böcker är det städse en beklagansvärt debil människa som står för de felaktiga åsikterna, mot hjältens argumentation, blixrande i jämförelse. Man får intrycket av en entusiastisk elvaåring som håller i pennan (detta utöver det första intrycket: henns taffliga språk).
Mattias Svensson
augusti 14, 2008 @ 7:04 e m
Tack för att du slösat bort en halvtimme av mitt liv. Killen på länken polemiserade ju mot sina egna inbillningar, och då vinner man ju lätt. Ungefär som när man recenserar debatter, argument etc istället för att presentera några (vilket jag förvisso själv gjorde ovan, livet är för kort). Fast du kanske trodde att det var ett argument att skriva att något är ”pinsamt”?
P
augusti 14, 2008 @ 8:35 e m
Man frestas att säga ”I rest my case”: ”Killen på länken polemiserade ju mot sina egna inbillningar, och då vinner man ju lätt.” Du menar att Rand skulle inte hålla med honom?
I stället frågar jag: Varför tror du själv att Rand är helt och hållet ignorerad av fackfilosofien, till skillnad från t ex Nozick? Hennes åsikter kan det inte vara, Nozick är t ex en av Torbjörn Tännsjös favoritfilosofer, trots att Tännsjö självklart inte håller med honom om någonting.
Tror du att en ledtråd kan sökas, för att nu ta ett enkelt exempel (så att debatten inte sväller ut) i t ex hennes ”bevis” för att Humes giljotin är fel?
Ingen som läst det minsta lilla av logik kan annat än skratta åt detta ”bevis”. Och fortsätter man läsa i hennes skrifter ser man att allt är av samma halt. Rand är en helt filosofiskt oskolad person, och hennes adepter är uppenbarligen likadana.
Mattias Svensson
augusti 14, 2008 @ 10:19 e m
Någon som haft en akademisk Journal i tio år, står i de flesta amerikanska filosofilexikon och där det kommer allt fler böcker om hennes filosofi är ju för det första inte vad jag kallar ignorerad. Men jag tror att inte minst det faktum att hon inte var akademisk filosof, inte verkade vid något universitet har varit en faktor bakom att det tagit så lång tid för en seriös diskussion kring Rands filosofi. ”Humes giljotin” är ju bara en trossats om att värde inte har med fakta att göra. Så vad har värde i så fall med att göra? Rand är såvitt jag vet den enda som börjat i den andra änden, med vad värden är, och då blir Hume snabbt irrelevant.
P
augusti 17, 2008 @ 11:26 e m
”Humes giljotin” är ju bara en trossats om att värde inte har med fakta att göra. Så vad har värde i så fall med att göra? Rand är såvitt jag vet den enda som börjat i den andra änden, med vad värden är, och då blir Hume snabbt irrelevant.”
Intresserad av filosofi much?
Mattias Svensson
augusti 18, 2008 @ 7:34 f m
Såvitt jag vet är Rand den enda som börjar med den enkla frågan ”Ett värde för vem och för vad?” och vad de fyller för funktion för människan. Som så många andra filosofiska lösningar väldigt enkelt när någon väl gjort det. Visa gärna att jag har fel, jag är ju inte doktorerad direkt.
Gunnar
oktober 6, 2008 @ 3:01 e m
Appropå att hylla mördare:
Enligt Rand uttalade rånaren, barnkidnapparen och massmördaren William Edward Hickman ”The best and strongest expression of a real man’s psychology I have heard,” nämligen ”What is good for me is right.” Hickman blev ökänd I USA 1928 i en rättegång där han dömdes för att ha styckmördat en 12-årig flicka. Enligt åklagaren hade Hickman ”a keen appreciation of his own rights and his utter disregard for the rights of everyone else.”
Hickman var, enligt Rand, ”a genuinely beautiful soul” som enligt den beundrande Rand ”wanted to command and smash away things and people he didn’t approve of.” Vidare hade han ”a brilliant mind, a romantic, adventurous, impatient soul and a straight, uncompromising, proud character.” Och inte minst, ”He has a wonderful sense of living.”
Hans uppkäftighet mot samhället svek honom vid galgen. Han fick släpas skrikande och gråtande till sin avrättning 19 oktober 1928.
Källa alla citat från Ayn Rand: Journals of Ayn Rand (Plume, 1999)
Per-Olof Samuelsson
oktober 9, 2008 @ 10:34 e m
Jaha du, Gunnar. Men du struntar ju i att citera andra saker från samma källa. Som t.ex.:
”Yes, he is a monster – now. But the worse he is, the worse must be the cause that drove him to this.”
Eller:
”I am afraid that I idealize Hickman and that he might not be this as all. In fact, he probably isn’t.”
Men än sen? Du har hittat något som kan ge bränsle åt ditt Randhat, och det måste ju räcka.
Gunnar
oktober 13, 2008 @ 4:56 e m
Ja just det, Ayn Rand tyckte tydligen att det var samhällets fel att Hickman blev psykopatisk mördare.
Tor Fyrdahl
augusti 26, 2009 @ 2:17 e m
Rand är både kontroversiell och populär jämfört med andra filosofer. Men hennes idéer, i alla fall de bra, var knappast nya.
Idén om att en fri marknad vänder egoismen till nytta för andra fanns t ex redan hos Adam Smith. Egoism som etisk princip diskuterades av bland andra Max Stirner, Thomas Hobbes och David Gauthier innan Rand var född. Idén om den ensamma, heroiska människan som förverkligar sig själv fanns hos Friedrich Nietszsche, som Rand läste som ung.
Rand verkar vara känd dels för att hon populariserat idéerna i romanform, dels för att det uppstod en rörelse kring henne som lever kvar än i dag.
Mattias Svensson
augusti 27, 2009 @ 2:33 e m
Nåja, den syntes hon gör är rätt nydanande, liksom delar av filosofin. Hon ger definitivt ny grund för det liberala rättighetsförsvaret, som tidigare förlitade sig väldigt tungt på brittisk empirisk utilitarism likaså i härledning av grunden till dygder och etik som metafrågan för vem och för vad ett värde är till för.
Tor Fyrdahl
augusti 26, 2009 @ 2:57 e m
En liten rättelse till mitt förra inlägg: Hobbes och Gauthier kanske inte betraktade egoismen som en självständig moraluppfattning, men de kände till begreppet och diskuterade varför den inte fungerade som rättesnöre för individers beteende i ett samhälle.
Tor Fyrdahl
augusti 27, 2009 @ 3:41 f m
Fast det bästa exemplet är nog 1800-talsfilosofen Sidgwick. Han diskuterade både rationell egoism och utilitarism som moraliska principer, utan att ta tydlig ställning för någon av dem.
S
november 29, 2009 @ 6:12 f m
Jag doktorerar i Statsvetenskap, i granslandet mellan internationalla relationer och politisk filosofi och kan bara med emfas konstatera att Ayn Rand inte pa nagot satt fortjanar att kallas ’filosof’. Den sa kallade ’objektivismen’ ar en oerhort barnslig doktrin, totalt underutveklad och helt ineffektiv som argument mot Kantiansk ontologi; fenomenologin daremot ar en allvarlig utmaning till Kant.
Rands lasning av Aristoteles far val ocksa betraktas som ’okonventionell’, for att vara generos. Hur nagon kan forvandla egoism till en dygd, vilket ar HELT frammande for Aristoteles etik, och sedan pasta sej vara influerad av Aristoteles, ar oerhort.
Det ar svart att forestalla sej en mer dogmatisk, ytlig, och djupt oetisk ideologi. Med sadana ’teoretiker’ som tillskyndare behover kapitalismen knappast nagra fiender
Mattias Svensson
november 29, 2009 @ 5:10 e m
Det har trots allt funnits en akademisk Journal of Ayn Rand studies med över tio år på nacken nu, och det finns mycket läsvärda neo-Aristoteliska professorer med rätt tung skuld till Rand, t ex Rasmussen/den Uyl och Tibor Machan så du får ursäkta om jag bara överser med din högdragna försäkran och din ytliga svada med denna enkla litteraturhänvisning. Inget argument, jag vet, men jag hittade heller inget av substans att bemöta i ditt inlägg. Bättre lycka nästa gång.