Cykelkörkort!?
Säg att det är ett skämt. Snälla!
Körkortifieringen av samhället börjar bli riktigt absurd nu. En ständigt mer belastad körkortsutbildning för bil, senast med extra undervisning om det farliga att köra bil berusad (någon som inte kände till det?). Körkort för båt (och flytvästobligatorium). Körkort för fyrhjuling. Körkort för cykel.
Vad blir nästa åtgärd? Körkort för barn (planer på föräldrautbildning åt alla är faktiskt i full gång). Körkort för att få gå på krogen (ansvarsfullt drickande, icke-våld, samt jämställdhetsutbildning för icke-sexistisk social interaktion). Körkort för att få handla mat (så kan folk lära sig laga nyttig och varierad mat på samma gång, tänk vad bra). Körkort för att få använda tunnelbanan (stå till höger, gå till vänster, låt folk kliva av först). Trottoarkörkort (undvik barnvagnar i bredd).
Kanske behöver vi ett allmänt levnadskörkort innan vi släpper loss människor på gator och torg. Vem vet vad de kan ta sig för?
Greger & Gertrud Gregorius
maj 20, 2008 @ 9:48 f m
Jodå, cykelkörkortet är fullt allvar. Liksom att man planerar att ha obligatoriskt gångtrafikantkort, men det blir nog inte verklighet får man hoppas.
Kanske körkort för mobilanvändande? Frukostinköp? samtal med andra?
SVERIGE ÄR FANTASTISKT!
BrunettBolla
maj 20, 2008 @ 9:52 f m
Jag bloggade om dig idag. Det var lite lustigt, att du skrev precis som jag trodde att du skulle skriva.
Mattias Svensson
maj 20, 2008 @ 9:57 f m
He, he. Ja jag är väldigt förutsägbar på den här punkten, men förhoppningsvis läsvärd ändå. Och jag noterar att inte ens du köper tanken på ännu en kostsam kontrollbyråkrati som ett cykelkörkort innebär.
Jonathan
maj 20, 2008 @ 10:08 f m
”Körkortifiering” är ett av svenskans absolut mest underskattade ord.
Åsiktsfarsan
maj 20, 2008 @ 10:21 f m
Cykelkörkort är inte helt fel. Kom till Malmö eller Lund så lär du hålla med efter 20 minuter… Har förresten ändrat utseendet på min blogg. Kolla gärna in den & säg vad du tycker. När du ändå är där är det givetvis fritt fram att läsa & kommentera lite… =)
Mattias Svensson
maj 20, 2008 @ 10:50 f m
Har bott i Lund. Alldeles för mycket poliser som kontrollerar reglementsenlig utrustning på cykel i jakt på bötespengar till fikakassan. Det är mycket bättre i Stockholm. Många trafikregler är fö inte anpassade till cyklister och dem kan jag förstå att folk bryter mot. Därmed inte sagt att det råder brist på cyklister som kör som dårar.
Victoria
maj 20, 2008 @ 10:32 f m
Men för fan! Låt oss vara ifred!
Fröken Harritz i Omslagstävling på amelia.se
maj 20, 2008 @ 10:36 f m
ahaha! underbart inlägg med bra frågor! // en som skrev om Zlaranism idag
Hanna Wagenius
maj 20, 2008 @ 10:44 f m
Mattias, i din uppräkning glömmer du skoterkörkortet. Varför denna norrlandsdiskriminering? 😉
Mattias Svensson
maj 20, 2008 @ 10:47 f m
Jag är från Blekinge. (Förvisso södra Sveriges Norrland på många sätt.)
Marcus Rommedahl
maj 20, 2008 @ 11:10 f m
Om det är något som borde finnas så är det ett politikerkörkort.
Todorin
maj 20, 2008 @ 11:14 f m
Körkort för politiker?
Anders
maj 20, 2008 @ 11:37 f m
Här i Tyskland behöver man ”Körkort” för att få fiska!!! Circa två helgers utbildning följt av ett skriftligt prov!! Sen måste man köpa fiskekort på det också. Sedan har dock vissa bundesländer nu slopat kravet på ”fiskekörkort” för att ”stödja” turistnäringen. Men där man får bara meta utan kort, för att få kastspöfiska behöver man fortfarande körkort!?!
Inget är så dåligt att det inte kan bli sämre när klåfingriga politiker är i farten.
Magnus
maj 20, 2008 @ 1:24 e m
Åsiktsfarsan: Jag har bott i Lund de senaste dryga fem åren och cyklar i princip dagligen. Dessförinnan ett antal år i Uppsala, med dagliga cykelturer. Två så cykelvänliga städer får man leta efter. I synnerhet Lund är ett föredöme, och resultatet är att cykeltrafiken på det hela taget fungerar mycket bra. Visst finns det gott om cyklister som beter sig annat än exemplariskt, men de få stora problemen är alla på ställen där trafikplaneringen är dålig. Något cykelkörkort skulle inte hjälpa ett dyft.
Sedan kan jag inte hålla med Mattias om att för stora polisiära resurser ägnas åt att kontrollera cyklarnas utrustning. Fullständigt mörklagda cyklister är de facto ett trafikproblem.
Staffan
maj 20, 2008 @ 1:50 e m
Men alla de här körkorten finns redan – det kallas uppfostran, och är något som alla omyndiga får när de är mellan 0 och 18 år. Eller??
Todorin
maj 20, 2008 @ 1:52 e m
Det där ”allmänna levnadskörkortet” verkar intressant annars.. vad händer om man bommar ”uppkörningen”..? eller teorin? 🙂 kan man få det indraget? Frågorna hopas.
Anonym
maj 21, 2008 @ 4:37 e m
Detta med körkort är helt och hållet Metros idé. Min motion som jag står för ser ut så här:
Motion angående trafikutbildning för cyklister
Motion till Göteborgs Kommunfullmäktige, 2008-01-27
Trots målsättningen att öka cykelns roll i det framtida transportsystemet har cykelns andel av persontransporterna i Sverige minskat från tolv till nio procent, målet var en ökning till 16 procent. Att öka andelen cyklister är väsentligt för att de svenska klimatlöftena skall kunna uppfyllas och för att förbättra trafiksituationen i Göteborg med relativt enkla och kostnadseffektiva medel.
Att fler använder cykeln som transportmedel är önskvärt ur såväl hälso-, trafik- och miljösynpunkt. Det är bl.a. skolans och kommunens uppgift att utbilda barn och ungdomar till en sund och miljöriktig livsstil i framtiden samt ett säkert trafikbeteende. Det är stor skillnad mellan att behärska trafikkunskap i teori och praktik vilket t.ex. våra krav för körkort för bil och moped visar.
När jag var barn i Schweiz, Bern, fick vi praktisk cykelutbildning av trafikpolisen flera gånger. Trafikpolisen byggde upp en trafikpark med trafikskyltar, företräde, enkelriktad mm i en stor gymnastiksal eller på en fri yta. Där fick vi barn tävla i korrekta vänstersvängar, stanna vid stopp mm. Varken mina barn som nu är mellan 14 och 19 år eller mina elever som läser på gymnasiet säger sig ha fått någon sådan utbildning.
Att man har lärt sig balansera på en cykel betyder inte att man är trafikmogen och barn lär sig bäst praktiskt. I trafikparken kan barn på ett lekfullt sätt lära sig att hantera farliga trafiksituationer i en trygg men realistisk miljö under uppsikt av trafikpoliser. Personer som uppnått 12 års ålder brukar betraktas som trafikmogna, men mognaden handlar inte bara om ålder utan även om kunskap. För att kunna bedöma trafiksituationer på ett korrekt sätt krävs övning, precis som för alla andra trafikanter. Barn som inte lärt sig cykla ännu skulle få tillfälle att göra det med hjälp av sina gymnastiklärare inför trafiklektionerna. Att kunna cykla tryggt borde ges samma höga prioritet som att kunna simma.
Trots rekommendationen om 12 år använder trafikkontoret i Göteborg, den i övrigt mycket lovvärda kampanjen och utmaningen ?På egna ben?, där barn och ungdomar uppmanas att gå och cykla i större utsträckning. Den har två år i rad vunnits av 5: e-klassare, d.v.s. barn som är 10-11 år gamla. De flesta barn börjar cykla tidigare och här är behovet av kunskap, säkra cykelvägar o. dyl. än större. Behovet av utbildning är därför slående, med tanke på i princip alla elever upp till årskurs 6 normalt sett inte betraktas som trafikmogna.
Det finns dessutom ett behov av trafikutbildning för vuxna. Alla kan inte cykla och information kring cykelregler i trafiken är i vissa fall mycket bristfällig. Det vore därför önskvärt om kommunen kunde arrangera ?cykelskolor? i någon form. Det torde vara extremt lönsamt ur samhällsekonomisk synvinkel. Trafikutbildning på cykel, inte bara för barn, i stadsmiljö skulle kunna motverka den irritation som ofta uppstår mellan gående, cyklister och bilister på grund av bristande kunskaper i olika trafiksituationer.
Med tanke på ovanstående föreslår jag därför kommunfullmäktige att besluta:
– Att praktiska trafikutbildningen för cykel inom skolans ram skall utökas och omfatta alla barn samt påbörjas i lägre åldrar.
– Att undersöka möjligheten att erbjuda kostnadsfria cykelutbildningar för allmänheten för att öka kunskapen om cykeln som transportmedel i Göteborg.
– Att ordna stadsturer på cykel för allmänheten för att öka kunskapen om stadens cykelvägar
Franziska Osterberger Gustafsson (c)
Mattias Svensson
maj 21, 2008 @ 8:01 e m
Du svarar förvisso ja på frågan om körkort i artikeln. Det här med att tvinga ifrån människor skattepengar för att lära folk att cykla är förvisso inte heller någon kommunal kärnuppgift eller en särskilt bra idé. Något får väl folk klara av på egen hand.
BrunettBolla
maj 21, 2008 @ 9:21 e m
Men skulle det kosta så mycket? Olyckor på cykel är heller inte gratis. Fast jag tror mer på hjälmlag än körkort.